måndag 30 september 2019

Utmaning: Authors & Characters - Mikael


Utmaning Authors & Characters: Mikael

Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.


Bild: Tulane Public Relations, CC by 2.0 (källa)

Michael Ondaatje föddes 1943 på Sri Lanka, men bor sedan många år i Kanada.  Hans mest kända verk är Den engelske patienten som jag faktiskt bara sett som film. Ondaatje tilldelades Bookerpriset 1992 för just Den engelske patienten.

I Anils skugga återvänder den rättsmedicinska experten Anil till hemlandet Sri Lanka efter tretton år i exil i väst. Landet är sönderslitet av inbördeskrig mellan ett flertal parter, ingen vet vem fienden är. Texten i romanen är tät och poetisk. Kontrasten mellan den vackra texten och den grymhet som beskrivs förstärker läsupplevelsen. En fantastisk roman, kort och gott.


Michael: en ungdomsbok för det infantila samhället av Elfriede Jelinek, utgiven av Ersatz, 2007, är långtifrån en ungdomsbok, det här är en grotesk parodi på konsumtionssamhället. Att beskriva bokens handling låter sig inte göras i vanlig mening. Berättelsen utformas som olika scener, där det inte är möjligt att skilja mellan "verkligheten" och TV-programmen. Huvudpersonerna lever sina liv delvis genom TV-programmen och därför finns heller inga realistiska spärrar för vad som kan hända. Kontorspraktikanterna Ingrid och Gerda söker lyckan i modeshopping och kärleken. Men lyckan är inte till för fattiga flickor. Michael blir förälskad i och gifter sig med chefen och fabriksägaren herr Koesters dotter. Sannolikheten att de ska leva lyckliga i alla sina dagar är dock obefintlig.

I den här boken är inte den yttre handlingen det viktiga, utan formen. Varje avsnitt inleds med hånfulla kommentarer av berättaren i bästa TV-hallåastil. Därefter följer korta avsnitt om huvudpersonernas drömmar, fantasier, tankar och verkliga upplevelser - uppblandade med scener ur den värsta typ av splatterfilm man kan tänka sig. Skildringar av blodskvättande misshandel, vedervärdiga våldtäkter och insmickrande incest flyter fram över sidorna. Texten saknar versaler och vanlig avstavning, vilket tar ett tag att vänja sig vid. Ett dominerande mönster är - som vanligt i Jelineks författarskap - att de svaga råkar illa ut, i synnerhet om de är kvinnor. Människorna exploateras av kapitalet, ofta via media. 

fredag 27 september 2019

Bokmässa fredag

Efter en god hotellfrukost passade jag på att gå på mässgolvet innan anstormningen av allt bokfolk. Därefter var det dags för massor av seminarier.

Först ut lyssnade jag på Rachel Cusk som samtalade med Malin Ullgren. Cusk har skrivit en trilogi, Transit, Konturer, Kudos, som jag är mycket intresserad av. Tyvärr var inte seminariet så bra, det blev rätt rörigt och ofokuserat.


Andra seminariet handlade om rasismen i amerikanska södern och det var desto bättre. Pekka Heino samtalade med Tayari Jones och Thomas Mullen på ett strukturerat, engagerat och humoristiskt sätt. Trots det allvarliga ämnet skrattades en hel del. Tayari Jones har skrivit Ett amerikanskt äktenskap, den ska jag definitivt läsa.


Efter lite lunch och vila på hotellet (det är underbart att bo på Gothia) var det så dags för dagens höjdpunkt, seminariet med Jamaica Kincaid. Jenny Tunedal samtalade med författaren och det var mycket givande. Efteråt kunde jag inte låta bli att köpa en bok och få den signerad.

Trött mot slutet av dagen och rätt så ofokuserad, lyckades jag därefter missa att seminariet om könsroller i tyskspråkig litteratur var på tyska. Jag kämpade på ett tag, men insåg att jag inget fattade, och smet ut. Fick i alla fall ett fint foto på Peter Stamm.


Förutom alla seminarier har jag hängt med bokbloggare, samtalat med författare jag sprungit på och tränat på att åka glashiss. Mer om detta kommer senare.

torsdag 26 september 2019

Bokmässa torsdag

Dag ett på Bokmässan har varit så fylld av intryck att jag har svårt att få till några meningar som beskriver dem. Som vanligt är det roligaste att träffa alla andra i boblmaf, d v s alla andra som bloggar, instagrammar eller youtubar. Ja, många av oss som tidigare mestadels bloggat, hänger nu även på andra ställen.

"På golvet" har jag vandrat omkring och frustrerats över att man byggt om så att jag inte hittar. Men med kartans hjälp hittade jag till sluta alla mina favoritförlag.


En bok, Drömmen om okapin av Mariana Leky fick jag av Thorén & Lindskog. Boken handlar om vad som händer i en liten by då människorna fått "besked" att de inom kort ska dö. Romanen valdes 2017 till årets bok av tyska bokhandeln. Hoppas den är lika bra som den verkar!


Tre seminarier har jag varit på också. Det första var med Mircea Cartarescu som pratade med Malte Persson om sitt skrivande och om den nya boken Solenoid (Albert Bonniers förlag). Jag har inte läst den, men recension av författarens Travesti kommer snart på bloggen. Jag sprang senare på författaren och passade på att prata med honom om alla Nobelprisspekulationer. Han trodde inte att han skulle få något pris, i alla fall inte i närtid. Det trodde jag, sa jag.


Nästa seminarium var med Nicole Krauss, som samtalade med litteraturvetaren Ingrid Elam. Seminariet handlade generellt sett om skrivande och egna erfarenheter/egen bakgrund och i synnerhet om den nya romanen Dunkel skog (Brombergs förlag). I romanen får läsaren följa två människor som av olika skäl båda reser till Israel. Jag har läst två tidigare romaner av författaren (Kärlekens historia och Det stora huset) och älskat dem båda.


I tredje och sista seminariet för dagen samtalade Tessa Hadley med sin förläggare Maria Såthe (Wahlström & Widstrand). Jag var oerhört förtjust i författaren utifrån läsningen av den senaste romanen Sent på dagen, och jag blev ännu mer så av att lyssna på henne. Tessa Hadley ska jag lyssna till vid fler tillfällen på Bokmässan, hon är lite av en idol ;)

Mycket annat hände också, men det får jag återkomma till senare. Nu lockar sängen. Och en bok.

Äntligen Bokmässa, följ med!



Det är äntligen dags för årets Bokmässa! Jag har fått möjlighet att gå på alla seminarier och lite annat som jag kommer att skriva mer om senare - tack Bokmässan! Jag kommer som vanligt att blogga om en del upplevelser på Bokmässan, men om ni vill ta del av allt jag är med om får ni lov att följa mig på Instagram, för där kommer jag att uppdatera mest frekvent.

onsdag 25 september 2019

Agnes av Peter Stamm


"Agnes är död. En berättelse dödade henne. Det enda jag har kvar av henne är den här berättelsen."
Så inleds Peter Stamms debutroman Agnes. Berättelsen utspelar sig i Chicago, där berättaren en dag träffar Agnes på biblioteket. Berättarjaget är en något äldre manlig författare, som för tillfället skriver på en bok om amerikanska lyxtåg. Agnes är en betydligt yngre fysikdoktorand. Berättaren blir omedelbart fascinerad av Agnes och får svårt att fokusera på sitt arbete.
"I mitt huvud hade vårt förhållande kommit betydligt längre än i verkligheten. Hon upptog redan mina tankar, jag kände mig redan villrådig, trots att vi inte ens hade bestämt att vi skulle ses. "
Paret börjar att umgås och det går inte lång tid innan Agnes flyttar hem till berättaren. Hon är mycket nyfiken på hans skrivande och ber att han ska skriva en berättelse om henne. Så småningom utvecklas detta till en berättelse om dem båda, där båda är med och för berättelsen framåt. Men komplikationer uppstår och till slut är det inte så lätt att skilja verklighet från fiktion.

Romanen om Agnes saknar stora avgörande händelser och spännande intriger, ändå har jag svårt att lägga den ifrån mig. Jag blir fascinerad av enkelheten och trivs med vardagligheten. Språket är avskalat, glasklart och mycket lättläst. Inflikat finns en del intressanta tankegångar kring identitet och romanläsning.
"Jag blir alltid ledsen när jag har läst ut en bok, sa Agnes. Det är som om jag har blivit en person i boken. Och när berättelsen tar slut tar också den personens liv slut. Men ibland blir jag glad också. Då kommer slutet som en befrielse ut en ond dröm och jag känner mig lätt och fri, som pånyttfödd. Ibland undrar jag om författarna vet vad de gör, vad de gör med oss."
Ja, det finns väl inte en bokmal som inte kan relatera till detta!
AGNES
Författare: Peter Stamm
Förlag: Thorén & Lindskog
Översättare: Sofia Lindelöf
Köp: Adlibris, Bokus