Även denna månad gick fort och jag är i kväll alldeles för trött att leta länkar. Här är stommen, innehållet kommer i morgon. Ni får gärna underlätta för mig genom att posta länkarna i det här inlägget. Hoppas ni haft ett bra resstopp, ser fram emot att ta del av allas upplevelser. Glöm inte att besöka, läsa och kommentera hos varandra.
Om Järngräshoppan har följande resenärer skrivit:
Lyrans Noblesser
Mimmimaries böcker och annat
Mikaelas läs- och skrivblogg
Tekla Maräng en livsnjutarblogg
och dagarna går
Havsdjupens sal
Om Huset vid moskén har följande resenärer skrivit:
Lyrans Noblesser
Mikaelas läs- och skrivblogg
och dagarna går
Eva-Cecilia
Paulas bokblog
Tankar från mitt fönster
Om Sju stenar till den otrogna hustrun har följande resenärer skrivit:
Lyrans Noblesser
Mikaelas läs- och skrivblogg
Tekla Maräng en livsnjutarblogg
Tankar från mitt fönster
och dagarna går
Violens boksida
Sammanfattningar om resstoppet har skrivits av:
Camillas blogg
Om andra intressanta böcker från området:
Mikaelas läs- och skrivblogg
Mikaelas läs- och skrivblogg
Tekla Maräng en livsnjutarblogg
Tekla Maräng en livsnjutarblogg
och dagarna går
och dagarna går
och dagarna går
Tankar från mitt fönster
Vänligen puffa på mig om jag missat någon.
torsdag 31 mars 2011
Sammanfattning - Mellanöstern
Etiketter:
Jorden Runt,
Litteratur Asien
Huset vid moskén
Huset vid moskén av Kader Abdolah
Huset vid moskén är ett familjeepos, som utspelar sig i Iran under slutskedet av shahens styre och under den islamistiska revolutionen. Centrum för berättelsen är huset med alla dess olika invånare. Här bor tre kusiner: köpmannen Agha Jan, imamen Alsaberi, böneutroparen Agha Shoja och deras familjer. Under många generationer har familjen styrt det mesta i staden Senejan. I samband med att de nya religiösa ledarna vinner anhängare förlorar familjen sin tidigare ställning, krav ställs på människorna att anpassa sig till de nya mycket strikta religiösa lagarna, makten ligger nu i fanatikernas händer.
Huset vid moskén är framför allt en intressant berättelse om svunna tider, fanatismens fula tryne och mänskliga reaktioner i kristider. Paula beskriver boken "mer som en historiebok än en roman, men i så fall en historiebok avsett för ungdomar" och det är en träffande iakttagelse. Vi får följa familjens liv utifrån och vi får i boken en genomgång av historiska skeenden.
Huset vid moskén är en roman jag sannolikt hade alltför högt ställda förväntningar på. Det här är en perfekt "första-bok" att läsa om man vill ta del av Irans fascinerande historia. Efter att ha läst Persepolis och Att läsa Lolita i Teheran förväntade jag mig fördjupad, nyanserad förståelse och en berättelse som skulle beröra mig. Tyvärr blev det inte riktigt så, trots att romanen har många förtjänster. Romanens styrka är dess skildring av vardagslivet i huset, det är utmanande och givande att försöka förstå de outtalade förväntningar som styr familjemedlemmarna. Framför allt är det kvinnornas liv i huset som engagerar mig. Min besvikelse orsakas främst av tämligen ytliga, platta personteckningar, man kommer inte människorna inpå livet. Berättelsen skulle också vunnit på att berättas mindre linjärt och med fler berättarröster. Dessutom innehåller boken en hel del språkliga brister, sannolikt beror en del på översättningsmissar.
Huset vid moskén är ett familjeepos, som utspelar sig i Iran under slutskedet av shahens styre och under den islamistiska revolutionen. Centrum för berättelsen är huset med alla dess olika invånare. Här bor tre kusiner: köpmannen Agha Jan, imamen Alsaberi, böneutroparen Agha Shoja och deras familjer. Under många generationer har familjen styrt det mesta i staden Senejan. I samband med att de nya religiösa ledarna vinner anhängare förlorar familjen sin tidigare ställning, krav ställs på människorna att anpassa sig till de nya mycket strikta religiösa lagarna, makten ligger nu i fanatikernas händer.
Huset vid moskén är framför allt en intressant berättelse om svunna tider, fanatismens fula tryne och mänskliga reaktioner i kristider. Paula beskriver boken "mer som en historiebok än en roman, men i så fall en historiebok avsett för ungdomar" och det är en träffande iakttagelse. Vi får följa familjens liv utifrån och vi får i boken en genomgång av historiska skeenden.
Huset vid moskén är en roman jag sannolikt hade alltför högt ställda förväntningar på. Det här är en perfekt "första-bok" att läsa om man vill ta del av Irans fascinerande historia. Efter att ha läst Persepolis och Att läsa Lolita i Teheran förväntade jag mig fördjupad, nyanserad förståelse och en berättelse som skulle beröra mig. Tyvärr blev det inte riktigt så, trots att romanen har många förtjänster. Romanens styrka är dess skildring av vardagslivet i huset, det är utmanande och givande att försöka förstå de outtalade förväntningar som styr familjemedlemmarna. Framför allt är det kvinnornas liv i huset som engagerar mig. Min besvikelse orsakas främst av tämligen ytliga, platta personteckningar, man kommer inte människorna inpå livet. Berättelsen skulle också vunnit på att berättas mindre linjärt och med fler berättarröster. Dessutom innehåller boken en hel del språkliga brister, sannolikt beror en del på översättningsmissar.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Jorden Runt,
Litteratur Asien
onsdag 30 mars 2011
Matchande nykomlingar
Jag har länge letat efter nya svenska författare att göra bekantskap med, nu har jag hittat några. Naturligtvis var det hos mina medbokbloggare jag fann det jag sökte.
Enligt O, Fiktiviteter och Violen lockade mig att vilja läsa Elin Boardy och W&W bidrog med en recensionsbok. Fiktiviteter och Butter gjorde mig uppmärksam på Larsmo, Bokus bidrog med boken (mot betalning dock :). Visst matchar böckerna varandra fint.
Enligt O, Fiktiviteter och Violen lockade mig att vilja läsa Elin Boardy och W&W bidrog med en recensionsbok. Fiktiviteter och Butter gjorde mig uppmärksam på Larsmo, Bokus bidrog med boken (mot betalning dock :). Visst matchar böckerna varandra fint.
Etiketter:
Bokinköp,
Litteratur Sverige,
Recensionsböcker
tisdag 29 mars 2011
Fallet
Fallet, av Albert Camus, utgiven av Brombergs Förlag, 2007
Jean-Baptiste Clamence är en berömd advokat i Paris, han rör sig i de fina kretsarna, han lever ett till synes lyckligt liv. Dock lever han ensam i en värld som cirklar runt den egna personen. En natt blir Clamence vittne till hur en flicka försöker dränka sig i Seine. I stället för att försöka rädda henne, vänder han om och går sin väg. Clamence förföljs av erfarenheten, för att på något sätt sona blir han de fattigas försvarare. För detta beundras han, samtidigt som han själv ser att allt är en chimär. Clamence flyr och hamnar till slut på en hamnkrog i Amsterdam, där han väntar på någon att tala med.
Fallet har formen av en lång monolog och texten kräver en läsare som söker förståelse. Ty, det riktigt utmanade med läsningen av denna bok är att inte distansera sig från Clamence, utan att våga se hur allmänmänskliga en del av hans tankar och känslor är. Vi bär alla drag av Clamence inom oss, tack och lov är dock sällan dessa egnskaper våra enda. Men, de styr oss i högre grad om vi inte vågar konfrontera dem.
Enligt Horace Engdahl är Fallet författarens "verkliga testamente". Jag har tidigare läst Pesten och Främlingen och håller med Engdahl i så måtto att Fallet tvingar mig att relatera texten till mig själv på ett annat sätt.
Fallet är dock en roman man kan behöva läsa flera gånger och diskutera för att förstå. Jag vill därför (återigen) tipsa er om litteratursamtalet om denna bok, som äger rum på Nobelmuseet onsdag 30 mars, kl. 18.30-19.30. Dorotea Bromberg, Nobelmuseets bibliotekarie Karl Berglund samt Elise Karlsson leder samtalet, tanken är att besökarna ska ha läst boken och vara delaktiga. Inträdet är fritt, men antalet platser begränsat och måste förbokas enligt principen först till kvarn. Anmälan görs per e-post: karl.berglund@nobel.se eller per telefon: 08 - 534 818 02.
Jean-Baptiste Clamence är en berömd advokat i Paris, han rör sig i de fina kretsarna, han lever ett till synes lyckligt liv. Dock lever han ensam i en värld som cirklar runt den egna personen. En natt blir Clamence vittne till hur en flicka försöker dränka sig i Seine. I stället för att försöka rädda henne, vänder han om och går sin väg. Clamence förföljs av erfarenheten, för att på något sätt sona blir han de fattigas försvarare. För detta beundras han, samtidigt som han själv ser att allt är en chimär. Clamence flyr och hamnar till slut på en hamnkrog i Amsterdam, där han väntar på någon att tala med.
Fallet har formen av en lång monolog och texten kräver en läsare som söker förståelse. Ty, det riktigt utmanade med läsningen av denna bok är att inte distansera sig från Clamence, utan att våga se hur allmänmänskliga en del av hans tankar och känslor är. Vi bär alla drag av Clamence inom oss, tack och lov är dock sällan dessa egnskaper våra enda. Men, de styr oss i högre grad om vi inte vågar konfrontera dem.
"Jag har kort sagt aldrig bekymrat mig om de stora problemen annat än under pauserna mellan mina små utsvävningar." (sid 46)Från ett psykologiskt perspektiv är gestaltningen av huvudpersonen mycket intressant. På ett sätt kan hans litanior beskrivas som en bikt, dilemmat är dock att det inte finns någon annat viktig person för Clamence än Clamence. Och utan "den andre" blir inte bikten möjlig, i stället för ett sökande efter förlåtelse blir även bekännelsen av synden ett förhärligande av jaget, då jaget är den enda betydelsefulla existensen. Sida upp och sida ner utgjuter Clamence sitt innersta för lyssnaren (läsaren) (sig själv?), han dissekerar mänskligt beteende och finner inget gott, han beskriver cyniskt själviska motiv bakom till synes goda handlingar och han förhärligar upplevelsen av makt - makt över andra människor. Utan någon annan blir ingen försoning möjlig; Clamences bittra öde är att han är sin egen försvarare, sin egen domare, sin egen bödel.
"Jag hade alltså vunnit och i dubbel måtto, eftersom jag inte bara tillfredsställde min åtrå till dem utan också den kärlek jag hyste till mig själv genom att jag var gång fick bekräftelse på min märkliga makt." (Sid 47)
"Kort sagt, för att jag skulle vara lycklig krävdes det att de människor jag utvalde inte skulle få leva. De skulle bara få leva då och då av min blotta nåd." (Sid 51)
Enligt Horace Engdahl är Fallet författarens "verkliga testamente". Jag har tidigare läst Pesten och Främlingen och håller med Engdahl i så måtto att Fallet tvingar mig att relatera texten till mig själv på ett annat sätt.
Fallet är dock en roman man kan behöva läsa flera gånger och diskutera för att förstå. Jag vill därför (återigen) tipsa er om litteratursamtalet om denna bok, som äger rum på Nobelmuseet onsdag 30 mars, kl. 18.30-19.30. Dorotea Bromberg, Nobelmuseets bibliotekarie Karl Berglund samt Elise Karlsson leder samtalet, tanken är att besökarna ska ha läst boken och vara delaktiga. Inträdet är fritt, men antalet platser begränsat och måste förbokas enligt principen först till kvarn. Anmälan görs per e-post: karl.berglund@nobel.se eller per telefon: 08 - 534 818 02.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Europa,
Nobelpriset,
Recensionsböcker
måndag 28 mars 2011
Tematrio - Historiska romaner
Den sista delen i Jean M Auels serie om stenåldersflickan Ayla kommer snart att ges ut. Jag har läst de tre första, men avstår nu resten. Men, även om jag inte har lust att läsa just de här böckerna inspirerades jag att välja historiska romaner som denna veckas tema. Berätta om tre historiska romaner du gärna vill tipsa om!
1. Mina absoluta favoriter här är Vibeke Olssons romaner om slavinnan Callistrate och hennes efterkommande. Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina, Sabina och Alexander, Krigarens sköld, En plats att vila innehåller intressanta, detaljerade skildringar från 200-talets Rom samtidigt som vi får ta del av människornas försök att hantera slaveri, kärlek och religion.
2. Jag är också mycket förtjust i Jan Guillous serie om tempelriddaren Arn, Vägen till Jerusalem, Tempelriddaren, Riket vid vägens slut, Arvet efter Arn. Ofta tycks diskussion handla om huruvida Guillous skildring är "sann" eller inte. Det bryr jag mig inte om, det här är underhållning på hög nivå.
3. Kristin Lavransdotter, av Sigrid Undset, är en historisk romantrilogi, bestående av Kransen, Husfrun, Korset. Denna trilogi bidrog till att Undset erhöll Nobelpriset 1928. Berättelsen utspelar sig under 1300-talet i Norge. Intressant och läsvärd om än inte så lättläst.
"Instruktioner"
Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
1. Mina absoluta favoriter här är Vibeke Olssons romaner om slavinnan Callistrate och hennes efterkommande. Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina, Sabina och Alexander, Krigarens sköld, En plats att vila innehåller intressanta, detaljerade skildringar från 200-talets Rom samtidigt som vi får ta del av människornas försök att hantera slaveri, kärlek och religion.
2. Jag är också mycket förtjust i Jan Guillous serie om tempelriddaren Arn, Vägen till Jerusalem, Tempelriddaren, Riket vid vägens slut, Arvet efter Arn. Ofta tycks diskussion handla om huruvida Guillous skildring är "sann" eller inte. Det bryr jag mig inte om, det här är underhållning på hög nivå.
3. Kristin Lavransdotter, av Sigrid Undset, är en historisk romantrilogi, bestående av Kransen, Husfrun, Korset. Denna trilogi bidrog till att Undset erhöll Nobelpriset 1928. Berättelsen utspelar sig under 1300-talet i Norge. Intressant och läsvärd om än inte så lättläst.
"Instruktioner"
Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)