Dags för en ny titelutmaning med grammatiskt tema. Berätta om tre bra böcker med adjektiv i titlarna! (Och håll koll på skillnaden m,ellan adjektiv och adverb så ni inte svarar på någon kommande utmaning ;)
1. I Onda stenar av Milena Agus berättar ett barnbarn om sin mycket speciella farmor. Att låta berättarrösten vara barnbarnets skapar en intim, varm känsla, en upplevelse av att man som läsare får ta del av familjehemligheter.
2. I Den afrikanska farmen skildrar Karen Blixen sitt möte med Afrika. Här finns det vackra, poetiska mötet med det exotiska Afrika, beskrivningar av den hårda kampen att överleva, en berättelse om djup vänskap och upptäckarlusta, kortare anekdoter med tydlig sens moral och ett tragiskt slut på äventyret.
3. Det öde landet av T S Eliot är författarens stora modernistiska verk. Jag har läst hela, men kanske inte förstått så mycket. Hoppas allt klarnar efter genomgången kurs.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
måndag 8 september 2014
Tematrio - Titeladjektiv
Etiketter:
Tematrio
lördag 6 september 2014
Månadssummering - Augusti 2014
# Dvärgen - Pär Lagerkvist
# Sagas bok - Elsie Johansson
# Att utveckla elevhälsa - Petri Partanen
# Falafelkungen är död - Sara Shilo
# En hemstad - Kristian Lundberg
Det blev verkligen inte mycket läst i augusti och orsaken är naturligtvis ett intensivt bloggande. Man kan inte starta ett bloggkollektiv utan att det tär på krafterna. Och på lästiden.
Men det jag läste var i alla fall riktigt, riktigt bra. Lundbergs poetiska, knivskarpa skildring av hans hemstad ger läsaren rysningar. Och det gör Lagerkvists skildring av ondskan också.
I Sagas bok och i Falafelkungen är relationer i centrum, båda fantastiskt bra.
Partanen är så klart jobbläsning, oumbärlig för alla som arbetar med elevhälsa. Och det gör faktiskt alla i skolan.
# Sagas bok - Elsie Johansson
# Att utveckla elevhälsa - Petri Partanen
# Falafelkungen är död - Sara Shilo
# En hemstad - Kristian Lundberg
Det blev verkligen inte mycket läst i augusti och orsaken är naturligtvis ett intensivt bloggande. Man kan inte starta ett bloggkollektiv utan att det tär på krafterna. Och på lästiden.
Men det jag läste var i alla fall riktigt, riktigt bra. Lundbergs poetiska, knivskarpa skildring av hans hemstad ger läsaren rysningar. Och det gör Lagerkvists skildring av ondskan också.
I Sagas bok och i Falafelkungen är relationer i centrum, båda fantastiskt bra.
Partanen är så klart jobbläsning, oumbärlig för alla som arbetar med elevhälsa. Och det gör faktiskt alla i skolan.
Etiketter:
Statistik
onsdag 3 september 2014
Landet som icke är
Modernistisk lyrik står det på schemat denna och nästkommande vecka. Så jag läser Södergran, Boye, Lagerkvist m fl. Edith Södergran är lite av en ny bekantskap för mig (ja , jag förstår att ni undrar hur jag kunnat missa och förstår det inte själv), men en bekantskap jag gläder mig att göra. Hittills har jag läst några av hennes dikter samt lite analyser av kloka människor. Framför allt noterar jag de starka känslorna och de gränsöverskridande dragen i dikterna. Här bjuder jag på en av de vackraste.
Landet som icke är
Jag längtar till landet som icke är,
ty allting som är, är jag trött att begära.
Månen berättar mig i silverne runor
om landet som icke är.
Landet, där all vår önskan blir underbart uppfylld,
landet, där alla våra kedjor falla,
landet, där vi svalka vår sargade panna
i månens dagg.
Mitt liv var en het villa.
Men ett har jag funnit och ett har jag verkligen vunnit -
vägen till landet som icke är.
I landet som icke är
där går min älskade med gnistrande krona.
Vem är min älskade? Natten är mörk
och stjärnorna dallra till svar.
Vem är min älskade? Vad är hans namn?
Himlarna välva sig högre och högre,
och ett människobarn drunknar i ändlösa dimmor
och vet intet svar.
Men ett människobarn är ingenting annat än visshet.
Och det sträcker ut sina armar högre än alla himlar.
Och det kommer ett svar: Jag är den du älskar och alltid skall älska.
Landet som icke är
Jag längtar till landet som icke är,
ty allting som är, är jag trött att begära.
Månen berättar mig i silverne runor
om landet som icke är.
Landet, där all vår önskan blir underbart uppfylld,
landet, där alla våra kedjor falla,
landet, där vi svalka vår sargade panna
i månens dagg.
Mitt liv var en het villa.
Men ett har jag funnit och ett har jag verkligen vunnit -
vägen till landet som icke är.
I landet som icke är
där går min älskade med gnistrande krona.
Vem är min älskade? Natten är mörk
och stjärnorna dallra till svar.
Vem är min älskade? Vad är hans namn?
Himlarna välva sig högre och högre,
och ett människobarn drunknar i ändlösa dimmor
och vet intet svar.
Men ett människobarn är ingenting annat än visshet.
Och det sträcker ut sina armar högre än alla himlar.
Och det kommer ett svar: Jag är den du älskar och alltid skall älska.
Etiketter:
Klassiker,
Klassiska kvinnor,
Litteratur Sverige,
Litteraturstudier,
Lyrik
tisdag 2 september 2014
Sagas bok - en trovärdig historia
Sagas bok - en trovärdig historia av Elsie Johansson, utgiven av Albert Bonniers, 2014
Saga Modig, 38 år, modejournalist i storstan återvänder med viss vånda till sin hembygd där arvet efter modern ska fördelas mellan Saga och hennes sex äldre syskon. Bodelningsdagen blir precis så hemsk som Saga i sina värsta fantasier befarat. Ja, kanske till och med ännu värre. Saga anklagas av de äldre syskonen för att ha svikit föräldrarna, för att ha roffat åt sig allt de ägde för att resa till staden, utbilda sig och bli "fin". Saga, vars pappa inte ens var hennes riktiga pappa, ska inte komma och tro att hon har rätt till något från hemmet, säger en av de äldre systrarna. All dramatik leder till att Saga insjuknar i feber och när hon piggnar till beslutar hon sig för att en gång för alla ta reda på sanningen om sitt ursprung och sin barndom.
Saga plågas svårt av skuldkänslor. Hon har vaga minnesbilder av olika episoder från barndomen, episoder som är svårtolkade och framför allt var svåra för ett barn att förstå. Under hela uppväxten präglades hemmet av tystnad och undvikande av obehagligheter. När Saga nu börjar göra egna efterforskningar är muren av tystnad svår att bryta genom.
Sagas bok är berättartekniskt komplex, läsaren får möta Saga i olika åldrar på samma sätt som Saga själv möter sitt tonårsjag och sitt barnjag. Texten tar omtag många gånger och slingrar sig fram på krokiga stigar. Min egen mycket personliga reflektion är att Sagas bok påminner om min egen upplevelse då jag gick i psykoterapi för att försöka skapa en tydligare bild av min uppväxt och en mer sammanhängande upplevelse av ett jag. De delar där Saga möter sitt jag i olika åldrar och förstår att hon som vuxen får älska sina yngre jag berör mig därför djupt. Även berättarjaget, som funderar över ett lyckligt slut, tar plats i berättelsen, men hur det går tänker jag inte avslöja.
Språket i Sagas bok är lika omväxlande som handlingen. Här finns humor i dialogerna och bitskhet i berättarens betraktelse över samhället. Här finns också sago-lika partier och lyriska naturskildringar. Och här finns lek med ord, metaforer och övertydligheter. Själv upplever jag läsningen som lustfylld. Det är många teman på gång samtidigt i Sagas bok, här skildras familjeliv och hemligheter, en klassresa och alienation, yta och ett sökande efter något djupare, efter någon mer trovärdigt.
Sammantaget är jag mycket förtjust i Sagas bok, en bok jag delvis läst, delvis lyssnat på i en mycket inlevelsefull uppläsning av Anna Maria Käll.
Saga Modig, 38 år, modejournalist i storstan återvänder med viss vånda till sin hembygd där arvet efter modern ska fördelas mellan Saga och hennes sex äldre syskon. Bodelningsdagen blir precis så hemsk som Saga i sina värsta fantasier befarat. Ja, kanske till och med ännu värre. Saga anklagas av de äldre syskonen för att ha svikit föräldrarna, för att ha roffat åt sig allt de ägde för att resa till staden, utbilda sig och bli "fin". Saga, vars pappa inte ens var hennes riktiga pappa, ska inte komma och tro att hon har rätt till något från hemmet, säger en av de äldre systrarna. All dramatik leder till att Saga insjuknar i feber och när hon piggnar till beslutar hon sig för att en gång för alla ta reda på sanningen om sitt ursprung och sin barndom.
Saga plågas svårt av skuldkänslor. Hon har vaga minnesbilder av olika episoder från barndomen, episoder som är svårtolkade och framför allt var svåra för ett barn att förstå. Under hela uppväxten präglades hemmet av tystnad och undvikande av obehagligheter. När Saga nu börjar göra egna efterforskningar är muren av tystnad svår att bryta genom.
Sagas bok är berättartekniskt komplex, läsaren får möta Saga i olika åldrar på samma sätt som Saga själv möter sitt tonårsjag och sitt barnjag. Texten tar omtag många gånger och slingrar sig fram på krokiga stigar. Min egen mycket personliga reflektion är att Sagas bok påminner om min egen upplevelse då jag gick i psykoterapi för att försöka skapa en tydligare bild av min uppväxt och en mer sammanhängande upplevelse av ett jag. De delar där Saga möter sitt jag i olika åldrar och förstår att hon som vuxen får älska sina yngre jag berör mig därför djupt. Även berättarjaget, som funderar över ett lyckligt slut, tar plats i berättelsen, men hur det går tänker jag inte avslöja.
Språket i Sagas bok är lika omväxlande som handlingen. Här finns humor i dialogerna och bitskhet i berättarens betraktelse över samhället. Här finns också sago-lika partier och lyriska naturskildringar. Och här finns lek med ord, metaforer och övertydligheter. Själv upplever jag läsningen som lustfylld. Det är många teman på gång samtidigt i Sagas bok, här skildras familjeliv och hemligheter, en klassresa och alienation, yta och ett sökande efter något djupare, efter någon mer trovärdigt.
Sammantaget är jag mycket förtjust i Sagas bok, en bok jag delvis läst, delvis lyssnat på i en mycket inlevelsefull uppläsning av Anna Maria Käll.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Sverige,
Ljudböcker
måndag 1 september 2014
Tematrio - Titelverb
Många av er gillar utmaningarna om titlar. Idag kommer det en till, en som kanske kräver att ni letar upp era gamla grammatikböcker. Veckans tema är verb. Berätta om tre bra böcker med verb i titlarna!
1. Komma och gå av Taiye Selasi handlar om att leva i exil, om familjerelationer och om hemligheter. Här finns en frånvarande pappa, en emotionellt frånvarande mamma och fyra syskon som på olika sätt försöker hantera sina behov av närhet.
2. När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall handlar om flickan med det enkla ursprunget som gifter sig med läroverksadjunkten utan att veta att han bär på en allvarlig sinnessjukdom. Trots detta blir äktenskapet kärleksfullt på sitt eget vis. Det här är en oerhört vacker, gripande berättelse och ett dokument över den tid då arbetare sköts.
3. Ut och stjäla hästar av Per Petterson handlar om en äldre man som dragit sig undan från omvärlden och bosatt sig i en lite stuga i skogen. Han försöker bygga upp en ny tillvaro i lugn och ro, långt borta från livet som stadsbo och minnena av den avlidna hustrun.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
1. Komma och gå av Taiye Selasi handlar om att leva i exil, om familjerelationer och om hemligheter. Här finns en frånvarande pappa, en emotionellt frånvarande mamma och fyra syskon som på olika sätt försöker hantera sina behov av närhet.
2. När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall handlar om flickan med det enkla ursprunget som gifter sig med läroverksadjunkten utan att veta att han bär på en allvarlig sinnessjukdom. Trots detta blir äktenskapet kärleksfullt på sitt eget vis. Det här är en oerhört vacker, gripande berättelse och ett dokument över den tid då arbetare sköts.
3. Ut och stjäla hästar av Per Petterson handlar om en äldre man som dragit sig undan från omvärlden och bosatt sig i en lite stuga i skogen. Han försöker bygga upp en ny tillvaro i lugn och ro, långt borta från livet som stadsbo och minnena av den avlidna hustrun.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)