Tråkigt nog har jag varit tvungen att hoppa av B-kursen på Linnéuniversitet. Det blev så stressigt att jag höll på att gå in i väggen. Läsandet och skrivandet i sig var inte så jobbigt, men de allra flesta uppgifterna skulle göras i grupp. Och vi var fyra som alla hade andra engagemang. Det funkade inte alls för mig att jobba samtidigt som de andra kunde. Extra trist eftersom vi nu äntligen snart skulle påbörja kursen om postkolonial litteratur. Men jag har i ärlighets namn redan läst skönlitteraturen och mer därtill. Ska ta och läsa facklitteraturen också eftersom det är mitt favoritområde. Men B-kursen får jag lov att försöka gå någonstans där man satsar mer på individuellt arbete.
Tråkigt... men att det blir så många grupparbeten beror delvis på att lärarna inte hinner rätta så många individuella arbeten.
SvaraRaderaJag kan förstå det. Men problemet med bristande tid för lärarna måste lösas på annat sätt, tycker jag.
RaderaSynd att du tvingades ge upp, det är skit att de inte har bättre upplägg på sina kurser. När jag läste på distans var det en träff per månad i Växjö och det gjorde att föreläsningar, workshops och seminarier kunde hållas också muntligt.
SvaraRaderaJa, som det var nu var det ett ofantligt skrivande. Och att på en specifik dag sammanfatta 18 sidor "elevtext" till 3-4 åt läraren var pressande och i mitt tyckte fullständigt meningslöst. Jag förstår att det hade varit tufft för läraren att läsa allt, men lösningen kan inte vara att studenterna ska arbeta med sammanfattningar på det viset. Att träna på att tänka och skriva är en sak, men detta sammanfattande av gruppdiskussioner har jag svårt att tycka att man ska ägna sig åt på universitetet.
RaderaUsch, då tråkigt att behöva ge upp. Men du får väl se om du hittar något som du tycker har bättre upplägg.
SvaraRaderaJa, jag får kolla runt på andra universitet. B-kurser finns ju på många ställen om än inte med så intressant specialkurs som på Linné.
RaderaJag håller med om att det är svårt att kombinera utbildning med många gruppuppgifter med resten av livet. Jag läser därför helst kurser som går helt på distans, där brukar det mer vara individuella uppgifter. Möjligtvis ska en läsa och kommentera på andras arbete, men jag kan till stor del ändå styra när uder en eller två veckor som jag gör det.
SvaraRaderaDen här kursen var helt på distans, därför blev jag så förvånad över gruppfokuset. På de andra universitet jag pluggat litt vet har uppgifterna varit utformade som du beskrev.
RaderaJag har gått ett par distans-kurser på Linne som det inte var grupparbeten på. Barnlitt intro och Att skriva för barn. Vilken kurs gick du?
SvaraRaderaLitt vet, den nyare litteraturen, 30 p. Barnlitt intro låter intressant.
RaderaTrist att det inte funkade. Jag läser Äldre Litteraturen på Linné och min första reaktion var lite som din; varför så mycket grupparbete? Första veckorna lite kaos, eftersom grupperna inte funkade (folk dök helt enkelt inte upp på kursen) och jag åkte på två sammanfattningar efter varandra. Men sedan fick vi ihop en grupp som fungerade bra och vi insåg att bara man planerade och höll på tiderna så fungerar det ganska bra. Alla utom jag i gruppen jobbar eller studerar annat samtidigt. Om man har en grupp på 4 behöver man bara sammanfatta vart 8:e vecka. Och vi kommer inte upp i 18 sidor text innan sammanfattning längre, tror jag. Har nog lärt oss komprimera.
SvaraRaderaMen det känns som det verkligen är en 50%-kurs, mycket mer jobb än jag trodde (som försöker kombinera med skrivande... har inte skrivit alls på flera veckor...)
Jag planerar läsa nyare litteraturen nästa år. Intressanta delkurser!
Hoppas den blir bra för dig!
Radera