Xin Nian Kuai Le betyder (förhoppningsvis) Gott Nytt (Kinesiskt) År. Det är alltid lite svårt att tyda transkriberingen och lite oroligt att man skriver något helt tokigt. I vilket fall går vi idag in i Hästens år, ett år som verkar vara bra på många sätt.
För att fira passar jag på att tipsa om ett par böcker med kinesisk anknytning. Kina berättar: Solskenet i munnen är en fantastiskt varierad novellsamling med noveller av tio olika författare. Novellerna speglar dagens aktuella litteratur i Kina, alla författarna är födda strax före eller under kulturrevolutionen. Flera av novellerna speglar unga flickor och kvinnors situation i Kina, dessa är min favoriter.
I bilderboken Jordbarn, himmelsbarn får vi lära känna en liten flicka som älskar det mesta här i livet. I början av boken berättar flickan om sin kärlek till solen, månen och stjärnorna, i slutet har turen kommit till jorden, pappa och mamma. Varje uppslag innehåller en kort, vacker, poetisk text och den mest fantastiska illustration man kan föreställa sig. Bilderna föreställer kinesiska tecken, de är rikt smyckade och väcker både barnets och den vuxnes lust att läsa mer.
fredag 31 januari 2014
Xin Nian Kuai Le
Etiketter:
Barn- och Ungdomsböcker,
Litteratur Asien
torsdag 30 januari 2014
Nytt i bokhyllan
Två bokpaket låg det i postlådan idag, en underbar dag med andra ord. Ett ganska tunt brunt paket innehåller en av årets efterlängtade recensionsböcker - Marias testamente av Colm Tóibín. Jag har inte läst något av Tóibín tidigare, men hört desto mer positiva kommentarer. Och berättelsen om Jesu mor tror jag kan passa mig.
Det andra paketet var från Adlibris och innehöll en bok dottern ska ge bort i present. För att den inte skulle behöva resa ensam passade jag också på att fylla på mitt eget bokförråd. Jag har ju länge planerat att läsa något av Sara Lidman och den fina, billiga pocketutgåvan av Bära mistel kunde jag inte motstå. Dessutom föll jag handlöst för titeln på en bok, vars författare jag inte alls känner till, Sapfos tvillingar av Vendela Fredricson. Efter att ha läst den beskrivande texten var jag helt enkelt tvungen att införskaffa denna bok. Har någon av er läst den?
Det andra paketet var från Adlibris och innehöll en bok dottern ska ge bort i present. För att den inte skulle behöva resa ensam passade jag också på att fylla på mitt eget bokförråd. Jag har ju länge planerat att läsa något av Sara Lidman och den fina, billiga pocketutgåvan av Bära mistel kunde jag inte motstå. Dessutom föll jag handlöst för titeln på en bok, vars författare jag inte alls känner till, Sapfos tvillingar av Vendela Fredricson. Efter att ha läst den beskrivande texten var jag helt enkelt tvungen att införskaffa denna bok. Har någon av er läst den?
Etiketter:
Bokinköp
onsdag 29 januari 2014
Spökryttarna från Ordebec
Spökryttarna från Ordebec av Fred Vargas, utgiven av SEKWA, 2013, översättning av Marianne Öjerskog
Det är när jag har läser den här typen av bok som jag inser att det är helt fel att säga att jag inte gillar deckare eller spänningsböcker. För det gör jag ju - om de är nog bra. Och Vargas böcker är definitivt intressanta, spännande och roliga. Fred Vargas är historiker och medeltidsarkeolog och hennes böcker präglas av ett omfattande historiskt kunnande. Flera av Kommissarie Adamsbergs kollegor är väl bevandrade i det mesta och tycker dessutom om att briljera. Adamsberg själv är dock tankspridd och tämligen tröglärd, men han löser de mest kluriga deckargåtar på ett intuitivt sätt. En av de saker jag gillar skarpt i Vargas böcker är just beskrivningarna av de mycket udda personlighetstyperna i Adamsbergs grupp.
Spökryttarna från Ordebec gör entré i handlingen när en gammal dam dyker upp i Paris och vill ha hjälp av Adamsberg med ett knivigt problem. Situationen underlättas inte av att hon dessutom inte heller vill berätta så mycket. Men till slut får Adamsberg klart för sig att damens synska dotter har sett tordönsjakten - de ryttare som förebådar ond, bråd död bland traktens ondskefulla varelser. Trots att Ordebec ligger långt utanför Adamsbergs jurisdiktion faller sig saker så att det till slut blir han som får i uppdrag att utreda fallet. Men innan det går att bringa klarhet i ärendet kommer flera mord och mordförsök att inträffa. Förutom själva fallet måste Adamsberg även hantera en till synes förrymd pyroman, en torterad duva och ett nyblivet faderskap. Här finns inte en tråkig stund, vare sig för Adamsberg eller läsaren.
Jag har funderat en del över varför jag gillar Vargas böcker, när jag i ärlighetens namn ogillar en del av de svenska deckarförfattarna. En del av svaret handlar nog om hur författaren helt fokuserar på, kanske till och med hänger sig åt, sin berättelse. Många svenska författare väver in samtidsskildringar och samhällskritik i sina berättelser, vilket jag faktiskt inte alls gillar. Förstå mig rätt, jag tycker mycket om samhällsengagemang, men i många deckarförfattares händer blir kritiken bara så urvattnad. Vem tycker inte att vi ska ha mer personal på äldreboenden, typ. Nej, då gillar jag bättre de tidlösa - emellanåt övernaturliga - problem som Adamsberg tampas med.
Sammantaget är Vargas böcker om kommissarie Adamsberg intelligenta, spännande och humoristiska bladvändare.
Det är när jag har läser den här typen av bok som jag inser att det är helt fel att säga att jag inte gillar deckare eller spänningsböcker. För det gör jag ju - om de är nog bra. Och Vargas böcker är definitivt intressanta, spännande och roliga. Fred Vargas är historiker och medeltidsarkeolog och hennes böcker präglas av ett omfattande historiskt kunnande. Flera av Kommissarie Adamsbergs kollegor är väl bevandrade i det mesta och tycker dessutom om att briljera. Adamsberg själv är dock tankspridd och tämligen tröglärd, men han löser de mest kluriga deckargåtar på ett intuitivt sätt. En av de saker jag gillar skarpt i Vargas böcker är just beskrivningarna av de mycket udda personlighetstyperna i Adamsbergs grupp.
Spökryttarna från Ordebec gör entré i handlingen när en gammal dam dyker upp i Paris och vill ha hjälp av Adamsberg med ett knivigt problem. Situationen underlättas inte av att hon dessutom inte heller vill berätta så mycket. Men till slut får Adamsberg klart för sig att damens synska dotter har sett tordönsjakten - de ryttare som förebådar ond, bråd död bland traktens ondskefulla varelser. Trots att Ordebec ligger långt utanför Adamsbergs jurisdiktion faller sig saker så att det till slut blir han som får i uppdrag att utreda fallet. Men innan det går att bringa klarhet i ärendet kommer flera mord och mordförsök att inträffa. Förutom själva fallet måste Adamsberg även hantera en till synes förrymd pyroman, en torterad duva och ett nyblivet faderskap. Här finns inte en tråkig stund, vare sig för Adamsberg eller läsaren.
Jag har funderat en del över varför jag gillar Vargas böcker, när jag i ärlighetens namn ogillar en del av de svenska deckarförfattarna. En del av svaret handlar nog om hur författaren helt fokuserar på, kanske till och med hänger sig åt, sin berättelse. Många svenska författare väver in samtidsskildringar och samhällskritik i sina berättelser, vilket jag faktiskt inte alls gillar. Förstå mig rätt, jag tycker mycket om samhällsengagemang, men i många deckarförfattares händer blir kritiken bara så urvattnad. Vem tycker inte att vi ska ha mer personal på äldreboenden, typ. Nej, då gillar jag bättre de tidlösa - emellanåt övernaturliga - problem som Adamsberg tampas med.
Sammantaget är Vargas böcker om kommissarie Adamsberg intelligenta, spännande och humoristiska bladvändare.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Deckare/Spänning,
Litteratur Europa,
Recensionsböcker
tisdag 28 januari 2014
Barnens ö
Stockholm läser i år Barnens ö av P C Jersild. Jag har försökt komma ihåg när jag läste den, det borde ha varit på gymnasiet i början av 80-talet. Konstigt nog kommer jag ihåg en del av den, men jag kan ju så klart ha hört en del om den även senare. I vilket fall minns jag att jag gillade Reine och alla hans funderingar inför vuxenlivet och jag är faktiskt sugen på en omläsning. Det är ju alltid lite extra speciellt att återvända till barn- och ungdomstidens 70-tal. Till sommaren tror jag blir lagom ...
Etiketter:
Allmänt boksnack,
Litteratur Sverige,
Läsutmaningar
måndag 27 januari 2014
Förintelsens dag
2005 deklarerade FN 27 januari som en internationell minnesdag för förintelsens offer. Här kommer därför lite tips från mig på bra och angelägen litteratur som berör temat. Har ni några favoriter att tipsa om?
Ett kort stopp på vägen från Auschwitz är författarens berättelse om hans fars väg till och från koncentrationslägret. Med ett dröjande, vackert, poetiskt språk låter författaren läsaren få ta del av pojkens och den vuxne mannens försök att förstå och vara trogen berättelsen om faderns liv. Rosenberg ger läsaren en ny nyans av förintelsens följder, vilket gör denna bok till angelägen läsning.
I skuggan av min bror av Uwe Timm är en självbiografisk berättelse om en ung pojke i krigets Tyskland. Den äldre brodern ansluter sig som 18-åring frivilligt till Waffen-SS, han skickas till östfronten, där han blir skadad och senare avlider. Efter broderns död och tyska rikets fall förändras fadern till en skugga av sitt forna jag. Hemmet i Hamburg har bombats och familjens firma går allt sämre. Modern och barnen lämnas att försöka hantera sorgen, medan fadern i allt högre grad söker alkoholens lindring. Ett osentimentalt, nyanserat försök att förstå.
Är detta en människa?/Fristen av Primo Levi analyserar hur människan kan förmås att utföra otänkbara handlingar, under vissa betingelser. Författarens beskriver detaljerat en mängd olika situationer där människan ställs inför omöjliga val. Och han berättar om olika strategier att tillskansa sig fördelar och överleva i ett koncentrationsläger.
Bränt barn söker sig till elden av Cordelia Edvardson är en självbiografisk roman om den utvalda flickan Cordelia. Flickans mor är berömd och besatt av sitt konstnärskap. Då raslagarna införs transporteras flickan till Auschwitz, där hon fråntas sin identitet och där hennes personlighet slutligen utplånas. Nu existerar inte längre flickan, endast A 3709. Som överlevande känner kvinnan skuld över att hon aldrig identifierat sig med de judiska offren. Priset för överlevnad är att leva med stark ångest.
Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson handlar om den unga kvinnan Hedvig, som växer upp som tysk medborgare vid tiden för andra världskriget. Hedvig längtar efter att höra till, hon vill vara en del av den grupp lyckliga, glada människor som arbetar för att bygga upp det tredje riket. Romanen skildrar på ett nyanserat sätt svårigheten att skapa en identitet då man befinner sig i en konfliktfylld situation. En engagerande historia om människans behov av delaktighet.
Mannen utan öde av Imre Kertész är den mästerliga berättelsen om en ung pojkes väg till andra världskrigets koncentrationsläger och om hans vistelse där. Författaren håller läsaren i ett järngrepp genom att konsekvent avstå från känslomässiga utsvävningar och genom att mycket detaljerat beskriva hur upplevelserna i ett koncentrationsläger blir en sorts vardag.
Alla var inte mördare: en barndom i Berlin av Michael Degen handlar om den 11-årige Michael och hans mamma som går under jord i Berlin i samband med att invånarna på deras gata plötsligt börjar transporteras bort på lastbilar. Under två år tvingas därefter Michael och modern leva undangömda, medan Gestapos jakt på judar trappas upp och de allierade bombar staden. De erbjuds hjälp av grannar, bekanta, obekanta och till och med av medlemmar i Nazistpartiet. Osentimentalt och tänkvärt.
Varför kom du inte före kriget? av Lizzie Doron handlar om Helena, som överlevde förintelsen och nu lever som ensamstående förälder i Tel Aviv. De flesta av grannarna bär också på svåra minnen från tiden i Europa, ingen är dock så ensam som Helena. Hennes liv präglas av erfarenheterna från förintelsen, hon lever som om tiden inte existerade. Det förflutna och nuet är ett. Många gånger försöker Helena spåra upp tänkbara släktingar, alltid med samma sorgliga resultat och frågan: Varför kom du inte före kriget? Att växa upp med en så svårt traumatiserad mor gör livet otryggt och oförutsägbart för dottern, samtidigt som moderns kärlek och omsorg tydligt märks i hennes strävan att ge Elisabet en "vanlig" familj och ett "normalt" liv.
Etiketter:
Krigsskildringar
Tematrio - England
I helgen har vi bokat flygbiljetter till London och därför har jag ovanligt stort fokus på allt brittiskt just nu. Jag läser ju en hel del brittiskt, även om jag inte kan kalla mig anglofil precis. Men jag kanske kan bli ... Berätta om tre bra romaner/författare från England.
1. Hilary Mantels mastodontverk om Cromwell och hans anhang måste naturligtvis nämnas först. Jag väntar på den andra delen i trilogin - För in de döda - som kommer på svenska i maj.
2. Mycket av det brittiska jag läser är klassisk litteratur. Jag väljer gärna något av Austen, Brontë eller Wilde.
3. När det gäller den moderna engelska litteraturer behöver jag en del tips, men Jeanette Wintersons självbiografiska romaner Det finns annan frukt än apelsiner och Varför vara lycklig när du kan vara normal? är smärtsamt bra.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
1. Hilary Mantels mastodontverk om Cromwell och hans anhang måste naturligtvis nämnas först. Jag väntar på den andra delen i trilogin - För in de döda - som kommer på svenska i maj.
3. När det gäller den moderna engelska litteraturer behöver jag en del tips, men Jeanette Wintersons självbiografiska romaner Det finns annan frukt än apelsiner och Varför vara lycklig när du kan vara normal? är smärtsamt bra.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
söndag 26 januari 2014
Mannen som planterade träd
Mannen som planterade träd av Jean Giono, utgiven av Elisabeth Grate, 2013, översättning av Pontus Grate
Den ensamme herden - huvudpersonen i Mannen som planterade träd - hade en gång en hustru och en son och han levde på en gård nere på slätten. När han förlorade sin familj drog han sig undan uppe bland kullarna med sin hund och sina får. Där fann han sin mission - att plantera träd och ge liv åt den karga, ökenliknande naturen som åt sig in i människornas hjärtan och gjorde dem ovänliga.
Berättelsen om den stoiske mannen som, närmast Gudalikt, ägnar sitt liv åt att få marken att blomstra är en helt underbar "saga" om vad en människa kan åstadkomma om hon arbetar oförtrutet. Utan att låta sig påverkas av de världskrig som äger rum i närheten fortsätter mannen som planterar träd med sitt värv och resultatet blir paradisiskt. Som läsare blir man varm ända in i hjärteroten av att läsa en berättelse som visar ett alternativ till den moderna människans hektiska liv som baseras på konsumtion och egennytta.
Gionos lyriska prosa är lättläst, samtidigt som den är rikligt fylld av liknelser och metaforer som skapar bilder, dofter och ljudupplevelser hos läsaren. "Vinden spred också en del frön, så att samtidigt som vattnet kom tillbaka uppenbarade sig åter vide och pil, ängar, trädgårdar och blommor, och tillvaron fick ny mening" (s 23).
I den lilla, vackert illustrerade, boken finns också ett underbart efterord av författarens dotter om hur berättelsen skrevs och emottogs. Missa inte detta.
Andra som läst är Bokmania, SvD.
Den ensamme herden - huvudpersonen i Mannen som planterade träd - hade en gång en hustru och en son och han levde på en gård nere på slätten. När han förlorade sin familj drog han sig undan uppe bland kullarna med sin hund och sina får. Där fann han sin mission - att plantera träd och ge liv åt den karga, ökenliknande naturen som åt sig in i människornas hjärtan och gjorde dem ovänliga.
Berättelsen om den stoiske mannen som, närmast Gudalikt, ägnar sitt liv åt att få marken att blomstra är en helt underbar "saga" om vad en människa kan åstadkomma om hon arbetar oförtrutet. Utan att låta sig påverkas av de världskrig som äger rum i närheten fortsätter mannen som planterar träd med sitt värv och resultatet blir paradisiskt. Som läsare blir man varm ända in i hjärteroten av att läsa en berättelse som visar ett alternativ till den moderna människans hektiska liv som baseras på konsumtion och egennytta.
Gionos lyriska prosa är lättläst, samtidigt som den är rikligt fylld av liknelser och metaforer som skapar bilder, dofter och ljudupplevelser hos läsaren. "Vinden spred också en del frön, så att samtidigt som vattnet kom tillbaka uppenbarade sig åter vide och pil, ängar, trädgårdar och blommor, och tillvaron fick ny mening" (s 23).
I den lilla, vackert illustrerade, boken finns också ett underbart efterord av författarens dotter om hur berättelsen skrevs och emottogs. Missa inte detta.
Andra som läst är Bokmania, SvD.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Europa,
Noveller,
Recensionsböcker
lördag 25 januari 2014
Flickan
Flickan av Angelika Klüssendorf, utgiven av Thorén & Lindskog, 2013, översättning av Christine Oudenne
Den namnlösa flickan är 12 år och växer upp med sin mamma och sin lillebror i DDR på 70-talet. Pappan missbrukar och kommer och går i familjen. Mamman kämpar för att stå ut med tillvaron och sörja för familjen. Hon står ofta inte ut, dricker i perioder och lämnar, i bästa fall, barnen vind för våg. När mamman mår sämre utsätter hon barnen för både fysisk och psykisk misshandel. Flickan försöker skydda sin lillebror, men förmår inte. När mamman föder ytterligare ett barn är det flickan som tar ansvaret för de lille. Men trots kärleken till brodern blir flickan till slut tvungen att lämna sitt hem för att försöka hitta en trygg plats någonstans.
Misären, våldet, kränkningarna som skildras i Flickan är så magstarka och upprörande att bara en författare av hög klass kan skildra dem utan att det blir ett spekulativt "gottande" i elände. Och hög klass det håller sannerligen Klüssendorf, vars lakoniska tonfall och till synes enkla prosa gör den här berättelsen möjlig att stå ut med. Och möjlig att dessutom tycka om.
Mitt i misären träder en ung person med ett obändigt sinne och en överlevnadsvilja som slår det mesta fram. Naturligtvis formas hon av sin omgivning, hon slänger bokstavligt talat skit omkring sig, hon ljuger febrilt och stjäl både det hon behöver och annat. Dessutom tar hon efter moderns sätt att terrorisera de svagare. Men kanske är hon ändå mottaglig för omsorg, kanske har hon kvar förmågan att låta sig älskas.
På förlagets sida kan man läsa att Flickan är en delvis självbiografisk berättelse och att författaren skrivit fler noveller och romaner med liknande teman. Jag har dessutom läst att Flickan är första delen i en trilogi, hoppas att detta stämmer och att även de övriga delarna översätts. Jag vill definitivt läsa mer av Klüssendorf.
Den namnlösa flickan är 12 år och växer upp med sin mamma och sin lillebror i DDR på 70-talet. Pappan missbrukar och kommer och går i familjen. Mamman kämpar för att stå ut med tillvaron och sörja för familjen. Hon står ofta inte ut, dricker i perioder och lämnar, i bästa fall, barnen vind för våg. När mamman mår sämre utsätter hon barnen för både fysisk och psykisk misshandel. Flickan försöker skydda sin lillebror, men förmår inte. När mamman föder ytterligare ett barn är det flickan som tar ansvaret för de lille. Men trots kärleken till brodern blir flickan till slut tvungen att lämna sitt hem för att försöka hitta en trygg plats någonstans.
Misären, våldet, kränkningarna som skildras i Flickan är så magstarka och upprörande att bara en författare av hög klass kan skildra dem utan att det blir ett spekulativt "gottande" i elände. Och hög klass det håller sannerligen Klüssendorf, vars lakoniska tonfall och till synes enkla prosa gör den här berättelsen möjlig att stå ut med. Och möjlig att dessutom tycka om.
Mitt i misären träder en ung person med ett obändigt sinne och en överlevnadsvilja som slår det mesta fram. Naturligtvis formas hon av sin omgivning, hon slänger bokstavligt talat skit omkring sig, hon ljuger febrilt och stjäl både det hon behöver och annat. Dessutom tar hon efter moderns sätt att terrorisera de svagare. Men kanske är hon ändå mottaglig för omsorg, kanske har hon kvar förmågan att låta sig älskas.
På förlagets sida kan man läsa att Flickan är en delvis självbiografisk berättelse och att författaren skrivit fler noveller och romaner med liknande teman. Jag har dessutom läst att Flickan är första delen i en trilogi, hoppas att detta stämmer och att även de övriga delarna översätts. Jag vill definitivt läsa mer av Klüssendorf.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Europa,
Recensionsböcker
fredag 24 januari 2014
Coraline - Jorden Runt IV
Neil Gaiman - Coraline
Nu har jag allt verkligen fuskat i min egen utmaning - jag har nämligen inte läst boken, jag har sett filmen. Dottern ville absolut se filmen när den gick på TV så vi tittade tillsammans. Och vi tyckte båda två att den var riktigt ruskig! Filmen handlar om den lilla flickan Coraline som flyttar in i ett förfallet hus tillsammans med sin mamma och pappa. Båda föräldrarna är upptagna av sina karriärer och hinner vare sig laga goda middagar, leka eller ens lyssna på Coraline. I huset bor även några andra familjer som verkar mycket underliga. En natt hittar Coraline en liten dörr som leder till en parallell värld. Där är mamman - den andra mamman - en riktig bullmamma och pappan planterar den vackraste trädgård man kan tänka sig. Men är verkligen allting så bra som det verkar på den andra sidan? Varför har de knappar som ögon? Och kan man gå hem när man vill?
Den här filmen var som sagt otroligt spännande, både för mamman och 8-åringen. Särskilt otäckt tyckte dottern att det var när Coraline inte kunde hitta sin riktiga mamma och pappa. Animeringarna är barnsliga på ett skräckinjagande sätt, här finns inget gulligullande och tillrättalagda miljöer. Filmen har egentligen åldersgräns 11 år och det finns fog för denna. Dottern skulle inte få se filmen själv.
Nu har jag allt verkligen fuskat i min egen utmaning - jag har nämligen inte läst boken, jag har sett filmen. Dottern ville absolut se filmen när den gick på TV så vi tittade tillsammans. Och vi tyckte båda två att den var riktigt ruskig! Filmen handlar om den lilla flickan Coraline som flyttar in i ett förfallet hus tillsammans med sin mamma och pappa. Båda föräldrarna är upptagna av sina karriärer och hinner vare sig laga goda middagar, leka eller ens lyssna på Coraline. I huset bor även några andra familjer som verkar mycket underliga. En natt hittar Coraline en liten dörr som leder till en parallell värld. Där är mamman - den andra mamman - en riktig bullmamma och pappan planterar den vackraste trädgård man kan tänka sig. Men är verkligen allting så bra som det verkar på den andra sidan? Varför har de knappar som ögon? Och kan man gå hem när man vill?
Den här filmen var som sagt otroligt spännande, både för mamman och 8-åringen. Särskilt otäckt tyckte dottern att det var när Coraline inte kunde hitta sin riktiga mamma och pappa. Animeringarna är barnsliga på ett skräckinjagande sätt, här finns inget gulligullande och tillrättalagda miljöer. Filmen har egentligen åldersgräns 11 år och det finns fog för denna. Dottern skulle inte få se filmen själv.
Etiketter:
Jorden Runt,
Litteratur Nordamerika,
Radio TV Film
torsdag 23 januari 2014
Om hypoteser och pladder i Ordebec
Läser Spökryttarna från Ordebec av Fred Vargas och är lika förtjust i den här berättelsen som jag var i Okänd kontinent. Läs bara det här citatet så förstår ni nog min förtjusning: "Genom att ordalydelsen förvrängs blir de glasklaraste hypoteser till pladder. Och man vet ingenting längre. Undan för undan luckras sanningen upp, från ungefärlig till ofullständig, och lämnar plats åt bildningsförakt" (s 105). Och förutom allt klokt som sägs är boken rysligt spännande.
Etiketter:
Allmänt boksnack,
Litteratur Europa,
Recensionsböcker
onsdag 22 januari 2014
En feministisk kanon
Hos Feministbiblioteket finns följande feministiska kanon. Den som läser fem böcker av klassiska kvinnor (eller samtida stora kvinnliga författare), varav minst tre kommer från den feministiska litteraturkanonen, får vara med i en utlottning av ett bokpaket som innehåller böcker av tre bra kvinnliga författare. Jag vill så klart alltid gärna vinna bokpaket, vi får se vilka böcker jag kommer att läsa. Jag har fetgrönat de jag läst sedan tidigare, men har planer på att läsa om t ex Glaskupan.
Böckerna är listade i kronologisk ordning:
500-talet f Kr Dikter och fragment – Sapfo (Grekland)
1792 Till försvar för kvinnans rättigheter – Mary Wollestonecraft (Storbritannien)
1839 Det går an – Carl Jonas Love Almqvist (Sverige)
1847 Jane Eyre – Charlotte Brontë (Storbritannien)
1856 Hertha – Fredrika Bremer (Sverige)
1869 Förtrycket av kvinnorna – John Stuart Mill (Storbritannien)
1879 Ett dockhem – Henrik Ibsen (Norge)
1885 Pengar – Victoria Benedictsson (Sverige)
1890 Den gula tapeten – Charlotte Perkins Gilman (USA)
1910 Pennskaftet – Elin Wägner (Sverige)
1916-25 Samlade dikter – Edith Södergran (Finland)
1923 Arbetsbiens kärlek – Alexandra Kollontaj (Sovjetunionen)
1929 Ett eget rum – Virginia Woolf (Storbritannien)
1930 Av samma blod – Agnes von Krusenstjerna (Sverige)
1934 Kris – Karin Boye (Sverige)
1936 Mor gifter sig– Moa Martinson (Sverige)
1945 Pippi Långstrump – Astrid Lindgren (Sverige)
1949 Det andra könet – Simone de Beauvoir (Frankrike)
1962 Den femte sanningen – Doris Lessing (Storbritannien/Rhodesia)
1963 Den feminina mystiken – Betty Friedan (USA)
1963 Glaskupan – Sylvia Plath (USA)
1969 Mörkrets vänstra hand – Ursula Le Guin (USA)
1970 Den kvinnliga eunucken – Germanine Greer (Storbritannien/Australien)
1973 Samlade dikter – Sonja Åkesson (Sverige)
1973 Fräls oss ifrån kärleken – Susanne Brøgger (Danmark)
1973 Rädd att flyga – Erica Jong (USA)
1974 Häxringarna – Kerstin Ekman (Sverige)
1975 Män kan inte våldtas – Märta Tikkanen (Finland)
1975 Älskarinnorna – Elfride Jelinek (Österrike)
1976 Det mest förbjudna – Kerstin Thorvall (Sverige)
1976 Vinterbarn – Dea Trier Mørch (Danmark)
1976 De fem härskarteknikerna – Berit Ås (Norge)
1977 Egalias döttrar – Gerd Brantenberg (Norge)
1977 Kvinnorummet – Marilyn French (USA)
1978 Århundradets kärlekssaga – Märta Tikkanen (Finland)
1982 Purpurfärgen – Alice Walker (USA)
1987 Bübins unge – Mare Kandre (Sverige)
1988 Imamens fall – Nawal el Saadawi (Egypten)
1991 Förbjuden betraktelse – Nina Bouraoui (Frankrike/Algeriet)
1992 Vilda Svanar – Jung Chang (Kina)
1993 Det kallas kärlek – Carin Holmberg (Sverige)
1994 Den mörka kontinenten – Karin Johannisson (Sverige)
1995 Diva – Monika Fagerholm (Finland)
1996 Under det rosa täcket – Nina Björk (Sverige)
1999 Min mosters migrän – Hanne-Vibeke Holst (Danmark)
1999 Ställd – Susan Faludi (USA)
2003 Lila hibiskus – Chimamanda Ngozi Adiche (Nigeria)
2006 Drömfakulteten – Sara Stridsberg (Sverige)
2007 Bitterfittan – Maria Sveland (Sverige)
2008 Utrensning – Sofi Oksanen (Finland)
Vilka har ni läst? Tips emottages tacksamt.
Böckerna är listade i kronologisk ordning:
500-talet f Kr Dikter och fragment – Sapfo (Grekland)
1792 Till försvar för kvinnans rättigheter – Mary Wollestonecraft (Storbritannien)
1839 Det går an – Carl Jonas Love Almqvist (Sverige)
1847 Jane Eyre – Charlotte Brontë (Storbritannien)
1856 Hertha – Fredrika Bremer (Sverige)
1869 Förtrycket av kvinnorna – John Stuart Mill (Storbritannien)
1879 Ett dockhem – Henrik Ibsen (Norge)
1885 Pengar – Victoria Benedictsson (Sverige)
1890 Den gula tapeten – Charlotte Perkins Gilman (USA)
1910 Pennskaftet – Elin Wägner (Sverige)
1916-25 Samlade dikter – Edith Södergran (Finland)
1923 Arbetsbiens kärlek – Alexandra Kollontaj (Sovjetunionen)
1929 Ett eget rum – Virginia Woolf (Storbritannien)
1930 Av samma blod – Agnes von Krusenstjerna (Sverige)
1934 Kris – Karin Boye (Sverige)
1936 Mor gifter sig– Moa Martinson (Sverige)
1945 Pippi Långstrump – Astrid Lindgren (Sverige)
1949 Det andra könet – Simone de Beauvoir (Frankrike)
1962 Den femte sanningen – Doris Lessing (Storbritannien/Rhodesia)
1963 Den feminina mystiken – Betty Friedan (USA)
1963 Glaskupan – Sylvia Plath (USA)
1969 Mörkrets vänstra hand – Ursula Le Guin (USA)
1970 Den kvinnliga eunucken – Germanine Greer (Storbritannien/Australien)
1973 Samlade dikter – Sonja Åkesson (Sverige)
1973 Fräls oss ifrån kärleken – Susanne Brøgger (Danmark)
1973 Rädd att flyga – Erica Jong (USA)
1974 Häxringarna – Kerstin Ekman (Sverige)
1975 Män kan inte våldtas – Märta Tikkanen (Finland)
1975 Älskarinnorna – Elfride Jelinek (Österrike)
1976 Det mest förbjudna – Kerstin Thorvall (Sverige)
1976 Vinterbarn – Dea Trier Mørch (Danmark)
1976 De fem härskarteknikerna – Berit Ås (Norge)
1977 Egalias döttrar – Gerd Brantenberg (Norge)
1977 Kvinnorummet – Marilyn French (USA)
1978 Århundradets kärlekssaga – Märta Tikkanen (Finland)
1982 Purpurfärgen – Alice Walker (USA)
1987 Bübins unge – Mare Kandre (Sverige)
1988 Imamens fall – Nawal el Saadawi (Egypten)
1991 Förbjuden betraktelse – Nina Bouraoui (Frankrike/Algeriet)
1992 Vilda Svanar – Jung Chang (Kina)
1993 Det kallas kärlek – Carin Holmberg (Sverige)
1994 Den mörka kontinenten – Karin Johannisson (Sverige)
1995 Diva – Monika Fagerholm (Finland)
1996 Under det rosa täcket – Nina Björk (Sverige)
1999 Min mosters migrän – Hanne-Vibeke Holst (Danmark)
1999 Ställd – Susan Faludi (USA)
2003 Lila hibiskus – Chimamanda Ngozi Adiche (Nigeria)
2006 Drömfakulteten – Sara Stridsberg (Sverige)
2007 Bitterfittan – Maria Sveland (Sverige)
2008 Utrensning – Sofi Oksanen (Finland)
Vilka har ni läst? Tips emottages tacksamt.
Etiketter:
Allmänt boksnack,
Klassiker,
Klassiska kvinnor,
Listor
tisdag 21 januari 2014
Vansinnesläkaren
Vansinnesläkaren av Machado de Assis, utgiven av Alhambra, 1994, översättning av Jens Nordenhök
Den store läkaren Simão Bacamarte återvänder till sitt hemland Brasilien efter många års studier i Portugal. "Vetenskapen, sade han till Majestätet, är mitt enda kall". I hemstaden Itaguaí väljer han sig en frisk hustru, utan stor fägring, för att hon ska skänka honom friska barn. Detta sker dock tyvärr inte, trots läkarens alla försök att få hustrun att äta rätt diet. Vetenskapen läker dock sorgen över de uteblivna ättlingarna och Bacamarte beslutar sig för att ägna sig åt den sanne läkarens mest värdiga kall - själens hälsa. Oförtröttligt arbetar Bacamarte för sin sak och lyckas till slut får tillstånd att göra något man tidigare aldrig hört talas om - att samla alla dårar i samma hus i syfte att vetenskapligt undersöka vansinnet. Frågan är ju bara vem som är vansinnig och vem som inte är det.
Machade de Assis skrev denna, tyvärr ännu så aktuella, kortroman under 1880-talet, under en tidsperiod då psykiatrin och psykoanalysen växte fram som vetenskaper. Magnetisörer och hypnotisörer förevisade patienter på scen, Strindberg besökte Charcot i Salpêtrière och studerade hysteriska kvinnor. Liks verklighetens förebilder ägnade sig Bacamarte åt att kategorisera utifrån olika symtom och framför allt åt att göra en distinktion mellan de vansinniga och de "friska".
Berättelsen om dårarna i det Gröna huset är en tragikomisk satir, en lättläst, underhållande skröna som innehåller ett bråddjup av allvar. För manin att etikettera och "sjukförklara" har definitivt inte avtagit under de 130 år som förflutit sedan Vansinnesläkaren skrevs. Idag är det neuropsykiatriska paradigmet förhärskande och barns, ungdomars och vuxnas beteenden förklaras ofta i mycket förenklande termer. Det vore på tiden att någon skrev en motsvarighet till Vansinnesläkaren om dagens sjukförklarande, medikaliserade psykiatri.
Den store läkaren Simão Bacamarte återvänder till sitt hemland Brasilien efter många års studier i Portugal. "Vetenskapen, sade han till Majestätet, är mitt enda kall". I hemstaden Itaguaí väljer han sig en frisk hustru, utan stor fägring, för att hon ska skänka honom friska barn. Detta sker dock tyvärr inte, trots läkarens alla försök att få hustrun att äta rätt diet. Vetenskapen läker dock sorgen över de uteblivna ättlingarna och Bacamarte beslutar sig för att ägna sig åt den sanne läkarens mest värdiga kall - själens hälsa. Oförtröttligt arbetar Bacamarte för sin sak och lyckas till slut får tillstånd att göra något man tidigare aldrig hört talas om - att samla alla dårar i samma hus i syfte att vetenskapligt undersöka vansinnet. Frågan är ju bara vem som är vansinnig och vem som inte är det.
Machade de Assis skrev denna, tyvärr ännu så aktuella, kortroman under 1880-talet, under en tidsperiod då psykiatrin och psykoanalysen växte fram som vetenskaper. Magnetisörer och hypnotisörer förevisade patienter på scen, Strindberg besökte Charcot i Salpêtrière och studerade hysteriska kvinnor. Liks verklighetens förebilder ägnade sig Bacamarte åt att kategorisera utifrån olika symtom och framför allt åt att göra en distinktion mellan de vansinniga och de "friska".
Berättelsen om dårarna i det Gröna huset är en tragikomisk satir, en lättläst, underhållande skröna som innehåller ett bråddjup av allvar. För manin att etikettera och "sjukförklara" har definitivt inte avtagit under de 130 år som förflutit sedan Vansinnesläkaren skrevs. Idag är det neuropsykiatriska paradigmet förhärskande och barns, ungdomars och vuxnas beteenden förklaras ofta i mycket förenklande termer. Det vore på tiden att någon skrev en motsvarighet till Vansinnesläkaren om dagens sjukförklarande, medikaliserade psykiatri.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Jorden Runt,
Litteratur Sydamerika
måndag 20 januari 2014
Tematrio - Bokprylar
Själva boken är naturligtvis huvudsaken för de flesta bokälskare, men det finns faktiskt en del annat bokrelaterat som också väcker habegäret. Jag tänker t ex på hyllor, plattor, fodral, smycken, kuddar, kassar o s v. Berättar om tre bokrelaterade prylar du har eller vill ha!
1. Jag har två jättefina bokstöd i form av Gustaf och Selma som just nu pryder min stringhylla. Men jag ska nog ställa tillbaks dem i fönstret för där gör de sig bra. Kanske jag t o m köper ett par till...
2. Jag fick ju en riktig bokplatta i julklapp och den är jag nöjd med. Jag lånar på bibblan och kan läsa de otympliga böckerna utan att få ont i handlederna. Dessutom kan jag så klart bära med mig en hel bokhylla i en liten handväska.
3. Det här med bokkassar har jag aldrig riktigt förstått. Visst är de snygga, men man kan ju inte bära mycket i dem. Nej, jag är allt en riktig ryggsäckstyp, jag. Och jag har beställt en snygg och kul rygga från Bokbutiken, bild får ni se när den kommer.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
1. Jag har två jättefina bokstöd i form av Gustaf och Selma som just nu pryder min stringhylla. Men jag ska nog ställa tillbaks dem i fönstret för där gör de sig bra. Kanske jag t o m köper ett par till...
2. Jag fick ju en riktig bokplatta i julklapp och den är jag nöjd med. Jag lånar på bibblan och kan läsa de otympliga böckerna utan att få ont i handlederna. Dessutom kan jag så klart bära med mig en hel bokhylla i en liten handväska.
3. Det här med bokkassar har jag aldrig riktigt förstått. Visst är de snygga, men man kan ju inte bära mycket i dem. Nej, jag är allt en riktig ryggsäckstyp, jag. Och jag har beställt en snygg och kul rygga från Bokbutiken, bild får ni se när den kommer.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
söndag 19 januari 2014
Northanger Abbey
Nyligen läste jag och gillade skarpt Jane Austens Övertalning. Därför hade jag kanske för höga förväntningar på Northanger Abbey. För jag tycker inte alls att den här romanen håller samma klass som den förra. Till stor del handlar det nog om temat, medan Austen i Övertalning skildrar "äkta" kärlek handlar det i NA mestadels om spelet mellan könen i den första förälskelsens fas. Inte lika intressant, tycker jag. Dessutom håller författaren en mycket tydligare distans i NA genom att framträda tydligt i boken där hon pratar om "vår hjältinna". Austen skriver, såvitt jag vet, alltid med ironi, i NA är denna verkligen tillskruvad: "Om man vill knyta vänskapliga band med någon, är det alltid bäst att vara okunnig. Den alltför välinformerade har ingenting att erbjuda andras fåfänga, det inser man om man är förnuftig. Detta gäller särskilt kvinnan, som bör dölja det hon vet, om hon hädelsevis har oturen att veta något" (s 92).
Vilken är er favorit-Austen?
Vilken är er favorit-Austen?
Etiketter:
Klassiker,
Klassiska kvinnor,
Litteratur Europa
lördag 18 januari 2014
Nyckeln
(Någonting blev fel med tidsinställningen av det här inlägget som skulle ha publicerats i samband med bokens recensionsdag. Nåväl, bättre sent än aldrig.)
Nyckeln av Sara Bergmark-Elfgren och Mats Strandberg, utgiven av Rabén & Sjögren, 2013
Att skriva om den avslutande delen i en trilogi är som vanligt trixigt eftersom jag inte vill förstöra spänningen för den som inte läst de tidigare delarna. Därför kommer den här recensionen att innehålla minimalt med beskrivningar av handlingen och i stället fokusera på några andra saker som jag tycker är avgörande för litterär kvalitet. Och hög kvalitet, det håller den här trilogin definitivt.
Jag började läsa Cirkeln utan särskilt högt ställda förväntningar. Men efter bara ett par kapitel var jag lika fast som alla andra. Och den känslan har hållit i sig genom trilogins alla sidor. Mycket kortfattat handlar Engelsforstrilogin om sex tonårstjejer som kallas till ett stort uppdrag, ett uppdrag att rädda världen från ondska. För att lyckas måste de hålla uppdraget hemligt och samarbeta. En efter en upptäcker tjejerna att de har olika magiska krafter, samtidigt som vardagen fortsätter som tidigare. I Eld fördjupas konflikterna mellan de onda och de goda makterna och samhällsfenomen som underminerar medborgarnas rättigheter att tänka fritt och uttrycka sig växer sig starka. I Nyckeln står slutstriden, konflikterna nyanseras och världsbilden kompliceras. Hur "det går" får ni naturligtvis läsa själva.
Några saker har imponerat stort på mig under läsningen, en av dessa är författarnas fantastiska förmåga att ge röster åt tonårstjejer på ett så trovärdigt sätt. Som psykolog med barn- och ungdomsfokus känner jag så väl igen de olika tjejerna i deras motsvarigheter i verkligheten. I trilogin gestaltas alla starka känslor tonåringar har på ett mycket nyanserat och lyhört sätt - toppbetyg till författarna för detta. Dessutom utvecklas huvudpersonerna på ett intressant sätt under berättelsens gång.
Engelsforstrilogins andra styrka, som jag ser det, är att författarna även skildrar något mycket viktigt om vår samtid. Förvisso kan trilogin läsas enbart som en spännande fantasyberättelse, men den innehåller även en genomtänkt samhällskritik och ett resonerande kring hur makt bör konstitueras. Detta presenteras dessutom på ett sätt som gör tankarna lätta för tonåringar att förstå.
Nåja, bortsett från allt man kan säga om Engelsforstrilogins viktiga inslag, är alla tre delarna dessutom bladvändare av rang. Texten och handlingen har ett driv som gör att inte ens den mest erfarna läsare kan stå emot trycket. Böckerna måste helt enkelt slukas. Vansinnigt spännande, olidligt sorgligt och hysteriskt roligt är beskrivningar som passar denna trilogi. Hoppas att böckerna kommer att finnas tillgängliga under många år framöver.
Jag har tidigare skrivit om Cirkeln och Eld.
Nyckeln av Sara Bergmark-Elfgren och Mats Strandberg, utgiven av Rabén & Sjögren, 2013
Att skriva om den avslutande delen i en trilogi är som vanligt trixigt eftersom jag inte vill förstöra spänningen för den som inte läst de tidigare delarna. Därför kommer den här recensionen att innehålla minimalt med beskrivningar av handlingen och i stället fokusera på några andra saker som jag tycker är avgörande för litterär kvalitet. Och hög kvalitet, det håller den här trilogin definitivt.
Jag började läsa Cirkeln utan särskilt högt ställda förväntningar. Men efter bara ett par kapitel var jag lika fast som alla andra. Och den känslan har hållit i sig genom trilogins alla sidor. Mycket kortfattat handlar Engelsforstrilogin om sex tonårstjejer som kallas till ett stort uppdrag, ett uppdrag att rädda världen från ondska. För att lyckas måste de hålla uppdraget hemligt och samarbeta. En efter en upptäcker tjejerna att de har olika magiska krafter, samtidigt som vardagen fortsätter som tidigare. I Eld fördjupas konflikterna mellan de onda och de goda makterna och samhällsfenomen som underminerar medborgarnas rättigheter att tänka fritt och uttrycka sig växer sig starka. I Nyckeln står slutstriden, konflikterna nyanseras och världsbilden kompliceras. Hur "det går" får ni naturligtvis läsa själva.
Några saker har imponerat stort på mig under läsningen, en av dessa är författarnas fantastiska förmåga att ge röster åt tonårstjejer på ett så trovärdigt sätt. Som psykolog med barn- och ungdomsfokus känner jag så väl igen de olika tjejerna i deras motsvarigheter i verkligheten. I trilogin gestaltas alla starka känslor tonåringar har på ett mycket nyanserat och lyhört sätt - toppbetyg till författarna för detta. Dessutom utvecklas huvudpersonerna på ett intressant sätt under berättelsens gång.
Engelsforstrilogins andra styrka, som jag ser det, är att författarna även skildrar något mycket viktigt om vår samtid. Förvisso kan trilogin läsas enbart som en spännande fantasyberättelse, men den innehåller även en genomtänkt samhällskritik och ett resonerande kring hur makt bör konstitueras. Detta presenteras dessutom på ett sätt som gör tankarna lätta för tonåringar att förstå.
Nåja, bortsett från allt man kan säga om Engelsforstrilogins viktiga inslag, är alla tre delarna dessutom bladvändare av rang. Texten och handlingen har ett driv som gör att inte ens den mest erfarna läsare kan stå emot trycket. Böckerna måste helt enkelt slukas. Vansinnigt spännande, olidligt sorgligt och hysteriskt roligt är beskrivningar som passar denna trilogi. Hoppas att böckerna kommer att finnas tillgängliga under många år framöver.
Jag har tidigare skrivit om Cirkeln och Eld.
Etiketter:
Barn- och Ungdomsböcker,
Fantastik,
Recensionsböcker
Återupptar Thrillerliv efter vaccination
Nu har jag varit och vaccinerat mig mot (svin)influensan så nu vågar jag fortsätta att läsa bloggkollegan Jessica Johanssons Thrillerliv. (Jag kan lätt bli lite hypokondrisk och tillhör dessutom riskgrupp.) Att Jessica var smart visste jag redan, jag läser ju hennes blogg Ord och inga visor. Men att jag skulle bli så förtjust i hennes debutroman trodde jag faktiskt inte. Jessicas hel- och halvgalna infall, språket som kränger vilt och en berättelse som stör och berör imponerar på mig. Återkommer med helhetsintryck senare.
Etiketter:
Litteratur Sverige
fredag 17 januari 2014
Monica Z - filmen
Nu har jag äntligen tittat på filmen om Monica Zetterlund, "den blonda negressen" från Hagfors, och jag gillade. Jag vet faktiskt inte om jag skulle gillat om filmen handlat om någon annan och musiken inte fått så stor plats - då kanske jag skulle sagt något om lite platt och förutsägbart. Men musiken lyfter verkligen och jag förleds att tro att det är Monica själv jag tittar på. Huvudrollsinnehavaren Edda Magnason gör en fenomental prestation. Det har debatterats om huruvida filmen visar "sanningen" om Monica Z, det tycker jag är rätt irrelevant. Filmupplevelsen var intensiv, den "verkliga" berättelsen är väl inte min sak att lägga mig i.
Etiketter:
Radio TV Film
Bokgeografi med Linda
Linda (enligt O) har återupptagit en gammal, kul utmaning - Bokgeografi - där man kan delta genom att svara på ett antal frågor om olika länder. Jag hänger på idag i alla fall. Den här veckan är landet Frankrike, ett land vars litteratur väcker mycket intresse och lite bävan (Proust t ex).
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Frankrike eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag är generellt sett mycket förtjust i franska romaner, både de klassiska och de moderna. Det är något i utelämnandet som tilltalar mig. En av de riktigt bra berättelserna är den om horungen Momo - Med livet framför sej av Émile Ajar (pseudonym för Romain Gary). "I början visste jag inte att jag inte hade nån mor, och jag visste inte ens att det behövs. Madame Rosa talade sällan om saken för att inte sätta griller i huvet på mej. Så jag vet inte riktigt varför jag är född och inte heller hur det gick till."
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Frankrike. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
De allra första franska författarna jag läste var sannolikt Alexandre Dumas den äldre och den yngre. Den äldre skrev mina favoritäventyr Greven av Monte Christo, De tre musketörerna och Mannen med järnmasken, böcker jag läste om och om igen. Den yngres Kameliadamen läste jag och tittade jag på (med underbara Greta Garbo). Jules Vernes äventyr var också favoriter, Jorden Runt på 80 dagar i synnerhet.
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Frankrike, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag är ju förtjust i att läsa gamla klassiker, både när jag pluggar litt vet och annars. En författare jag inte läst, som verkligen lockar är Stendhal. Han beskrivs på Wiki som en realist som vurmade för romantiken och hand mest kända roman Rött och svart ska jag försöka införskaffa på Bokbörsen. (När jag googlar på titeln ser jag att Modernista tycks planera att ge ut romanen 2015, så bra då.)
4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Frankrike.
När det gäller andra kulturella inslag väljer jag en riktig godbit ;)
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Frankrike eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag är generellt sett mycket förtjust i franska romaner, både de klassiska och de moderna. Det är något i utelämnandet som tilltalar mig. En av de riktigt bra berättelserna är den om horungen Momo - Med livet framför sej av Émile Ajar (pseudonym för Romain Gary). "I början visste jag inte att jag inte hade nån mor, och jag visste inte ens att det behövs. Madame Rosa talade sällan om saken för att inte sätta griller i huvet på mej. Så jag vet inte riktigt varför jag är född och inte heller hur det gick till."
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Frankrike. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
De allra första franska författarna jag läste var sannolikt Alexandre Dumas den äldre och den yngre. Den äldre skrev mina favoritäventyr Greven av Monte Christo, De tre musketörerna och Mannen med järnmasken, böcker jag läste om och om igen. Den yngres Kameliadamen läste jag och tittade jag på (med underbara Greta Garbo). Jules Vernes äventyr var också favoriter, Jorden Runt på 80 dagar i synnerhet.
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Frankrike, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag är ju förtjust i att läsa gamla klassiker, både när jag pluggar litt vet och annars. En författare jag inte läst, som verkligen lockar är Stendhal. Han beskrivs på Wiki som en realist som vurmade för romantiken och hand mest kända roman Rött och svart ska jag försöka införskaffa på Bokbörsen. (När jag googlar på titeln ser jag att Modernista tycks planera att ge ut romanen 2015, så bra då.)
4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Frankrike.
När det gäller andra kulturella inslag väljer jag en riktig godbit ;)
Etiketter:
Utmaningar
torsdag 16 januari 2014
En mörk strimma av ljus
En mörk strimma av ljus av Samar Yazbek, utgiven av Ordfront 2013, översättning av Marie Anell
Hanan vaknar ur en underlig dröm en natt och under den påföljande kringvandringen i huset ser hon en strimma av ljus under makens sovrumsdörr. Då hon öppnar dörren upptäcker hon maken och tjänsteflickan Alya i sängen. Ursinning kastar Hanan ut Alya ur huset. Omedelbart drabbas hon dock av ånger och längtan. Under många år har Hanan och Alya haft en kärleksrelation, Alya var bara en ung flicka när Hanan invigde henne i den kvinnliga kärlekens sinnlighet. Medan Alya vandrar längs vägen tillbaks till ett liv i fattigdom och förnedring drabbas Hanan av svåra kval. Minnena av det förflutna översköljer de båda kvinnorna.
Berättelsen är uppbyggd kring en fatal incident och läsaren får därefter ta del av alla händelser som ledde fram till denna. Detta sätt att berätta gör att skeendena framstår som oundvikliga. De båda kvinnornas perspektiv berättas omväxlande och de ger en bild av ett land som präglas av obarmhärtigt förtryck. Den som blir förtryckt förtrycker i sin tur, offret blir förövare, förövaren har varit offer.
En mörk strimma av ljus innehåller smärtsamt nakna skildringar av vedervärdiga övergrepp, av ett sexualiserat våld där både förövare och offer i grunden är offer för ett förtryckande system. Alla relationer definieras av kön och makt. Männen har makt över kvinnorna, pojkarna har makt över flickorna, de vuxna har makt över barnen, de rika har makt över tjänarna. Även i kärleksrelationerna mellan kvinnorna har makten en framträdande roll; någon förför, någon blir förförd.
Språket vibrerar av våldsam lusta, varvat med den djupaste förnedring och bottenlös längtan efter verklig närhet. I texten finns drömlika, sensuella inslag som förför den mest luttrade läsare bara för att strax därefter drämma till med en rå, naken skildring av vardagens våldtäkter. Bildspråket är slösande rikt och fyllt med poetiska omkväden. Som läsare blir man matt. Och mycket berörd.
Andra som läst och tyckt till: Litteraturmagazinet, Bloggbohemen, GP.
Hanan vaknar ur en underlig dröm en natt och under den påföljande kringvandringen i huset ser hon en strimma av ljus under makens sovrumsdörr. Då hon öppnar dörren upptäcker hon maken och tjänsteflickan Alya i sängen. Ursinning kastar Hanan ut Alya ur huset. Omedelbart drabbas hon dock av ånger och längtan. Under många år har Hanan och Alya haft en kärleksrelation, Alya var bara en ung flicka när Hanan invigde henne i den kvinnliga kärlekens sinnlighet. Medan Alya vandrar längs vägen tillbaks till ett liv i fattigdom och förnedring drabbas Hanan av svåra kval. Minnena av det förflutna översköljer de båda kvinnorna.
Berättelsen är uppbyggd kring en fatal incident och läsaren får därefter ta del av alla händelser som ledde fram till denna. Detta sätt att berätta gör att skeendena framstår som oundvikliga. De båda kvinnornas perspektiv berättas omväxlande och de ger en bild av ett land som präglas av obarmhärtigt förtryck. Den som blir förtryckt förtrycker i sin tur, offret blir förövare, förövaren har varit offer.
En mörk strimma av ljus innehåller smärtsamt nakna skildringar av vedervärdiga övergrepp, av ett sexualiserat våld där både förövare och offer i grunden är offer för ett förtryckande system. Alla relationer definieras av kön och makt. Männen har makt över kvinnorna, pojkarna har makt över flickorna, de vuxna har makt över barnen, de rika har makt över tjänarna. Även i kärleksrelationerna mellan kvinnorna har makten en framträdande roll; någon förför, någon blir förförd.
Språket vibrerar av våldsam lusta, varvat med den djupaste förnedring och bottenlös längtan efter verklig närhet. I texten finns drömlika, sensuella inslag som förför den mest luttrade läsare bara för att strax därefter drämma till med en rå, naken skildring av vardagens våldtäkter. Bildspråket är slösande rikt och fyllt med poetiska omkväden. Som läsare blir man matt. Och mycket berörd.
Andra som läst och tyckt till: Litteraturmagazinet, Bloggbohemen, GP.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Asien,
Recensionsböcker
onsdag 15 januari 2014
1001 inventions
Nu har vi äntligen besökt världsutställningen 1001 Inventions - Discover the Muslim Heritage in Our World på Värmlands Museum och där fick vi en ny bild av vad som verkligen skedde under "den mörka medeltiden". Utställningen var helt enkelt fantastisk och lockande både för barn och vuxna. Mest uppskattat av barnen var nog den jättestora elefantklockan. Hela utställningen hade en lite magisk känsla och gav nya perspektiv. Missa inte att titta på filmen här nedan!
Etiketter:
Utomämnes
tisdag 14 januari 2014
Vårens lockande böcker
Likt många andra bokbloggare (t ex Hermia och Feelgoodbiblioteket) har jag kikat en del på vårens utgivning. Och som vanligt finns det mycket som lockar. Här är de tio jag framför allt fastnade för när jag kollade runt.
Marias testamente - Colm Tóibín (Norstedts, februari) hoppas jag kommer att bli mitt första möte med en författare jag hört så mycket positivt om.
Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona - Anneli Jordahl (Norstedts, mars) lockar eftersom jag tyckte så mycket om författarens sätt att skriva i Jag skulle vara din hund.
Flickan som vandrade i öknen - Vénus Khoury-Ghata (Elisabeth Grate, mars) tror jag kommer att bli en favorit eftersom jag fortfarande tänker på hennes fantastiska roman Sju stenar till den otrogna hustrun.
Inte längre hemma - Chinua Achebe (Tranan, mars) har jag höga försväntningar på. Författarens Allt går sönder är den bästa afrikanska roman jag läst.
Mary Jones historia - Elin Boardy (W&W, april) är jag nyfiken på eftersom jag gillade Mot ljuset.
När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka (Albert Bonniers, april) vill jag absolut inte missa. Det får räcka med att jag fortfarande inte läst Vi kom över havet.
Låglandet - Jhumpa Lahiri (Brombergs, april) är även den skriven av en författare jag tidigare hyllat. Då handlade det om novellsamlingen Främmande jord.
Kvinnan på övervåningen - Claire Messud (Natur & Kultur, april) låter intressant när jag läser förlagets beskrivning.
Vad har ni mest lust att läsa av allt nytt som kommer?
Marias testamente - Colm Tóibín (Norstedts, februari) hoppas jag kommer att bli mitt första möte med en författare jag hört så mycket positivt om.
Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona - Anneli Jordahl (Norstedts, mars) lockar eftersom jag tyckte så mycket om författarens sätt att skriva i Jag skulle vara din hund.
Flickan som vandrade i öknen - Vénus Khoury-Ghata (Elisabeth Grate, mars) tror jag kommer att bli en favorit eftersom jag fortfarande tänker på hennes fantastiska roman Sju stenar till den otrogna hustrun.
Inte längre hemma - Chinua Achebe (Tranan, mars) har jag höga försväntningar på. Författarens Allt går sönder är den bästa afrikanska roman jag läst.
Mary Jones historia - Elin Boardy (W&W, april) är jag nyfiken på eftersom jag gillade Mot ljuset.
När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka (Albert Bonniers, april) vill jag absolut inte missa. Det får räcka med att jag fortfarande inte läst Vi kom över havet.
Låglandet - Jhumpa Lahiri (Brombergs, april) är även den skriven av en författare jag tidigare hyllat. Då handlade det om novellsamlingen Främmande jord.
Kvinnan på övervåningen - Claire Messud (Natur & Kultur, april) låter intressant när jag läser förlagets beskrivning.
Revolutionsskrivarna - Nawal El Saadawi (Ordfront, april) är måsteläsning för någon som gillade Den stulna romanen.
För in de döda - Hilary Mantel - (Weyler, maj) är sist men sannerligen inte minst på listan. Självklart vill jag veta mer om Cromwells liv och leverne efter mötet med magnifika Wolf Hall.Vad har ni mest lust att läsa av allt nytt som kommer?
Etiketter:
Allmänt boksnack,
Listor
måndag 13 januari 2014
Tematrio - tre bra 2013
Dags för sista inlägget med fjolårstema (tror jag i alla fall). Jag läste många bra olika sorters böcker fjol, gjorde ni? Berätta om tre bra böcker du läste under 2013!
1. Det är sällan jag skriver något om den facklitteratur jag läser på jobbet i bloggen. Men Ross Greenes Vilse i skolan är värd att tipsas om överallt. Greenes sätt att se på barn och hans metod att skapa bättre förståelse och samarbete mellan lärare och elever är mycket intressant - och fungerande. Läs den här boken om du arbetar med barn!
2. Förra året var något av ett barn- och ungdomslitteraturår för mig. Jag läste såklart en del tillsammans med den 8-åriga dottern, en del böcker för slukaråldern glufsade jag i mig själv och en del tonårsböcker slank också ner. Den jag framför allt vill tipsa om är Du & jag, första delen i en planerad trilogi av Katarina von Bredow, vars huvudperson är en ganska vanlig 11-årig kille.
3. Att välja en bok bland all skönlitteratur jag läste är inte lätt. Valet blir till slut en bok (eller rättare sagt bokserie) som verkligen berörde. Jag pratar såklart om Bricken-böckerna av Vibeke Olsson, serien som handlar om hur det var att växa upp som sågverksunge i slutet av 1800-talet, i arbetar- och väckelserörelsens tid.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
1. Det är sällan jag skriver något om den facklitteratur jag läser på jobbet i bloggen. Men Ross Greenes Vilse i skolan är värd att tipsas om överallt. Greenes sätt att se på barn och hans metod att skapa bättre förståelse och samarbete mellan lärare och elever är mycket intressant - och fungerande. Läs den här boken om du arbetar med barn!
2. Förra året var något av ett barn- och ungdomslitteraturår för mig. Jag läste såklart en del tillsammans med den 8-åriga dottern, en del böcker för slukaråldern glufsade jag i mig själv och en del tonårsböcker slank också ner. Den jag framför allt vill tipsa om är Du & jag, första delen i en planerad trilogi av Katarina von Bredow, vars huvudperson är en ganska vanlig 11-årig kille.
3. Att välja en bok bland all skönlitteratur jag läste är inte lätt. Valet blir till slut en bok (eller rättare sagt bokserie) som verkligen berörde. Jag pratar såklart om Bricken-böckerna av Vibeke Olsson, serien som handlar om hur det var att växa upp som sågverksunge i slutet av 1800-talet, i arbetar- och väckelserörelsens tid.
"Instruktioner"
Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!
Etiketter:
Tematrio
söndag 12 januari 2014
Läst 2014
# Jag ringer mina bröder - Jonas Hassen Khemiri
# Desirada - Maryse Condé
# Glödens färger - Vibeke Olsson
# Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld
# Stopptid - Juli Zeh
# Vaggvisor för små kriminella - Heather O'Neill
# Hägring 38 - Kjell Westö
# Undret - R J Palacio
# Mississippi - Hillary Jordan
# Springa med åror - Cilla Naumann
# Hon ska det bli! - Bo R Holmberg
# Singoalla - Viktor Rydberg
# Väggen - Marlen Haushofer
# Författaren i familjen - Grégoire Delacourt
# Anna Svärd - Selma Lagerlöf
# Jugoslavien, mitt hemland - Goran Vojvonić
# Kvinnor och äppelträd - Moa Martinson
# I varje droppe är en ädelsten - Gustaf Fröding/Malin Biller
# Shantaram - Gregory David Roberts
# Mannen utan öde - Imre Kertész
# Vi var skapta för lycka - Véronique Olmi
# Joburg Blues - Nthikeng Mohlele
# Stilla - Ying Chen
# Främlingen - Albert Camus
# Sömnlösa - Jon Fosse
# I väntan på Godot - Samuel Beckett
# Flugorna - Sartre
# Floden mellan bergen - Ngũgĩ wa Thiong'o
# Hur ska det gå för Pinnebergs? - Hans Fallada
# Processen - Franz Kafka
# Att inte vilja se - Jan Guillou
# Kyss mig först - Lottie Moggach
# Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
# Dvärgen - Pär Lagerkvist
# Sagas bok - Elsie Johansson
# Att utveckla elevhälsa - Petri Partanen
# Falafelkungen är död - Sara Shilo
# En hemstad - Kristian Lundberg
# All denna vinter - Negar Naseh
# Krig eller fred - Silke Scheuermann
# Den skänkta timmen - Juli Zeh
# Slakthus 5 - Kurt Vonnegut
# Inte längre hemma - Chinua Achebe
# Mentaliseringsboken - Per Wallroth
# Fred Strid krymper - Inger & Lasse Sandberg
# Kommer hem och är snäll - Lars Ahlin
# Allt jag önskar mig - Grégoire Delacourt
# Beteendeproblem i skolan - Bo Hejlskov Elvén
# Den hemliga historien - Donna Tartt
# Min pappa Ann-Christine - Ester Roxberg
# Kunskap, fantasi och föreställning - Margareta Normell
# Hon & han - Katarina von Bredow
# Kan du säga schibbolet? - Marjaneh Bakhtiari
# Slottet av is - Janina Kastevik
# Hjärta av damm - Ingelin Angerborn
# Bastarden från Istanbul - Elif Shafak
# Nyårsnatt - Aino Trosell
# Snöret, fågeln och jag - Ellen Karlsson
# Stjärnlösa nätter - Arkan Asaad
# Orlando - Virginia Woolf
# Revolutionsskrivarna - Nawal El Saadawi
# Stoner - John Williams
# Egenmäktigt förfarande - Lena Andersson
# Hjärtlös - Petrus Dahlin
# Den magiska kappan - Katarina Genar
# Snöstormen - Vladimir Sorokin
# Jag heter inte Miriam - Majgull Axelsson
# Sankmark - Jhumpa Lahiri
# När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka
# Det handlar om dig - Sandra Beijer
# Sal 2 - Julie Bonnie
# Kvinnan på övervåningen - Claire Messud
# Jag ska egentligen inte jobba här - Sara Beischer
# Carmen och döden - Karin Fossum
# Gilead - Marylynne Robinson
# Mary Jones historia - Elin Boardy
# Minnen - David Foenkinos
# Heddas bok - Lin Hallberg/Maria Sandberg
# Boken om Mademoiselle Oiseau - Andrea de la Barre de Nanteuil/Lovisa Burfitt
# Bödeln - Pär Lagerkvist
# Skattkammarön - Robert Louis Stevenson
# En lång vinter - Colm Tóibín
# Mellan rött och svart - Jan Guillou
# Pappan och havet - Tove Jansson
# Vi kom över havet - Julie Otsuka
# En löjlig människas dröm - Fjodor Dostojevskij
# Jord och aska - Atiq Rahimi
# Pappas vingar - Milena Agus
# En dåres anteckningar - Nikolaj Gogol
# Den lilla flickan i Vintervelodromen - Annette Muller
# Alter Ego - Adam Hansson
# Drottning Pokou - Véronique Tadjo
# Ormar och piercing - Hitomi Kanehara
# Godnattsagor för barn som dricker - Marjaneh Bakhtiari
# Älskaren - Marguerite Duras
# Marias testamente - Colm Tóibín
# När duvorna försvann - Sofi Oksanen
# Fästmön - Anton Tjechov
# Mörderskan - Alexandros Papadiamantis
# Maus - Art Spiegelman
# Främlingsleguanen - Martina Montelius
# Hatties liv - Ayana Mathis
# Spökryttarna från Ordebec - Fred Vargas
# Tjänsteanden - Selma Lagerlöf
# Kanada - Richard Ford
# Vägen mellan himmel och jord - Selma Lagerlöf
# Dödskallen - Selma Lagerlöf
# Mannen som planterade träd - Jean Giono
# Biblioteksmysteriet - Martin Widmark/Helena Willis
# Vansinnesläkaren - Machado de Assis
# Thrillerliv - Jessica Johansson
# Flickan - Angelika Klüssendorf
# En mörk strimma av ljus - Samar Yazbek
# Northanger Abbey - Jane Austen
# Komma och gå - Taiye Selasi
Europa
Sverige 46
England 5
Irland 2
Frankrike 11
Tyskland 5
Grekland 1
Estland 1
Ryssland 4
Italien 1
Finland 2
Norge 2
Tjeckien 1
Ungern 1
Slovenien 1
Österrike 1
Asien
Syrien 1
Iran 1
Japan 1
Afghanistan 1
Indien 1
Irak 1
Turkiet 1
Israel 1
Kina 1
Afrika
Ghana 1
Elfenbenskusten 1
Egypten 1
Nigeria 2
Kenya 1
Sydafrika 1
Nordamerika
USA 13
Kanada 1
Guadeloupe 1
Sydamerika
Brasilien 1
Oceanien
Australien
/117
# Desirada - Maryse Condé
# Glödens färger - Vibeke Olsson
# Boken om Blanche och Marie - P O Enquist
# Himlen börjar här - Jandy Nelson# Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld
# Stopptid - Juli Zeh
# Vaggvisor för små kriminella - Heather O'Neill
# Hägring 38 - Kjell Westö
# Undret - R J Palacio
# Mississippi - Hillary Jordan
# Springa med åror - Cilla Naumann
# Hon ska det bli! - Bo R Holmberg
# Singoalla - Viktor Rydberg
# Väggen - Marlen Haushofer
# Författaren i familjen - Grégoire Delacourt
# Anna Svärd - Selma Lagerlöf
# Jugoslavien, mitt hemland - Goran Vojvonić
# Kvinnor och äppelträd - Moa Martinson
# I varje droppe är en ädelsten - Gustaf Fröding/Malin Biller
# Shantaram - Gregory David Roberts
# Mannen utan öde - Imre Kertész
# Vi var skapta för lycka - Véronique Olmi
# Joburg Blues - Nthikeng Mohlele
# Stilla - Ying Chen
# Främlingen - Albert Camus
# Sömnlösa - Jon Fosse
# I väntan på Godot - Samuel Beckett
# Flugorna - Sartre
# Floden mellan bergen - Ngũgĩ wa Thiong'o
# Hur ska det gå för Pinnebergs? - Hans Fallada
# Processen - Franz Kafka
# Att inte vilja se - Jan Guillou
# Kyss mig först - Lottie Moggach
# Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
# Dvärgen - Pär Lagerkvist
# Sagas bok - Elsie Johansson
# Att utveckla elevhälsa - Petri Partanen
# Falafelkungen är död - Sara Shilo
# En hemstad - Kristian Lundberg
# All denna vinter - Negar Naseh
# Krig eller fred - Silke Scheuermann
# Den skänkta timmen - Juli Zeh
# Slakthus 5 - Kurt Vonnegut
# Inte längre hemma - Chinua Achebe
# Mentaliseringsboken - Per Wallroth
# Fred Strid krymper - Inger & Lasse Sandberg
# Kommer hem och är snäll - Lars Ahlin
# Allt jag önskar mig - Grégoire Delacourt
# Beteendeproblem i skolan - Bo Hejlskov Elvén
# Den hemliga historien - Donna Tartt
# Min pappa Ann-Christine - Ester Roxberg
# Kunskap, fantasi och föreställning - Margareta Normell
# Hon & han - Katarina von Bredow
# Kan du säga schibbolet? - Marjaneh Bakhtiari
# Slottet av is - Janina Kastevik
# Hjärta av damm - Ingelin Angerborn
# Bastarden från Istanbul - Elif Shafak
# Nyårsnatt - Aino Trosell
# Snöret, fågeln och jag - Ellen Karlsson
# Stjärnlösa nätter - Arkan Asaad
# Orlando - Virginia Woolf
# Revolutionsskrivarna - Nawal El Saadawi
# Stoner - John Williams
# Egenmäktigt förfarande - Lena Andersson
# Hjärtlös - Petrus Dahlin
# Den magiska kappan - Katarina Genar
# Snöstormen - Vladimir Sorokin
# Jag heter inte Miriam - Majgull Axelsson
# Sankmark - Jhumpa Lahiri
# När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka
# Det handlar om dig - Sandra Beijer
# Sal 2 - Julie Bonnie
# Kvinnan på övervåningen - Claire Messud
# Jag ska egentligen inte jobba här - Sara Beischer
# Carmen och döden - Karin Fossum
# Gilead - Marylynne Robinson
# Mary Jones historia - Elin Boardy
# Minnen - David Foenkinos
# Heddas bok - Lin Hallberg/Maria Sandberg
# Boken om Mademoiselle Oiseau - Andrea de la Barre de Nanteuil/Lovisa Burfitt
# Bödeln - Pär Lagerkvist
# Skattkammarön - Robert Louis Stevenson
# En lång vinter - Colm Tóibín
# Mellan rött och svart - Jan Guillou
# Pappan och havet - Tove Jansson
# Vi kom över havet - Julie Otsuka
# En löjlig människas dröm - Fjodor Dostojevskij
# Jord och aska - Atiq Rahimi
# Pappas vingar - Milena Agus
# En dåres anteckningar - Nikolaj Gogol
# Den lilla flickan i Vintervelodromen - Annette Muller
# Alter Ego - Adam Hansson
# Drottning Pokou - Véronique Tadjo
# Ormar och piercing - Hitomi Kanehara
# Godnattsagor för barn som dricker - Marjaneh Bakhtiari
# Älskaren - Marguerite Duras
# Marias testamente - Colm Tóibín
# När duvorna försvann - Sofi Oksanen
# Fästmön - Anton Tjechov
# Mörderskan - Alexandros Papadiamantis
# Maus - Art Spiegelman
# Främlingsleguanen - Martina Montelius
# Hatties liv - Ayana Mathis
# Spökryttarna från Ordebec - Fred Vargas
# Tjänsteanden - Selma Lagerlöf
# Kanada - Richard Ford
# Vägen mellan himmel och jord - Selma Lagerlöf
# Dödskallen - Selma Lagerlöf
# Mannen som planterade träd - Jean Giono
# Biblioteksmysteriet - Martin Widmark/Helena Willis
# Vansinnesläkaren - Machado de Assis
# Thrillerliv - Jessica Johansson
# Flickan - Angelika Klüssendorf
# En mörk strimma av ljus - Samar Yazbek
# Northanger Abbey - Jane Austen
# Komma och gå - Taiye Selasi
Europa
Sverige 46
England 5
Irland 2
Frankrike 11
Tyskland 5
Grekland 1
Estland 1
Ryssland 4
Italien 1
Finland 2
Norge 2
Tjeckien 1
Ungern 1
Slovenien 1
Österrike 1
Asien
Syrien 1
Iran 1
Japan 1
Afghanistan 1
Indien 1
Irak 1
Turkiet 1
Israel 1
Kina 1
Afrika
Ghana 1
Elfenbenskusten 1
Egypten 1
Nigeria 2
Kenya 1
Sydafrika 1
Nordamerika
USA 13
Kanada 1
Guadeloupe 1
Sydamerika
Brasilien 1
Oceanien
Australien
/117
Etiketter:
Statistik
Komma och gå
Komma och gå av Taiye Selasi, utgiven av Natur & Kultur, 2013, översättning av Ing-Britt Björklund
Kweku Sai vaknar en tidig morgon i sitt hus i Ghana och går ut i trädgården. Där drabbas han hastigt av en hjärtinfarkt och dör inom några minuter. De sista tankarna går till hustrun och barnen som han övergav I USA många år tidigare. Kweku föddes i Ghana, men lämnade landet för att söka lyckan i USA. Han fann den hos den nigerianskfödda Fola, de fyra barnen och i sin framgångsrika karriär som kirurg. Hans liv var en sinnebild av den amerikanska drömmen tills han en dag, orättfärdigt, avskedades från arbetet. Skammen blev för stor för Kweku att hantera i familjen, han lämnade dem abrupt och när han senare ville återvända hade hustrun redan gått vidare. En familjedynamik baserad på att dölja saker, i syfte att skydda sig själv och de övriga familjemedlemmarna, dominerar i familjen och leder till att alla känner sig övergivna och isolerade. I samband med Kwekus död förändras dynamiken och familjemedlemmarna konfronteras med varandras minnen och sorg.
I Komma och gå gestaltar författaren hur avstånd, separationer och återföreningar på olika nivåer påverkar människan. Sättet att hantera relationen till det egna ursprunget, till hemlandet och till emigrantsituationen avspeglar sig i sättet att hantera relationer inom familjen. Kweku och Fola anammar den amerikanska livsstilen, satsar på akademiska framgånger och lämnar sitt förflutna bakom sig. De försöker kapa sina rötter och deras barn växer därmed upp utan den trygghet ett historiskt sammanhang ger. I krissituationer utvecklar de alla tendenser att fly i stället för att möta svårigheterna.
Först i slutet av romanen knyts berättelsen ihop och läsaren får en fördjupad förståelse av den äldste sonen Olu, tvillingarna Kehinde och Taiwo och lillasystern Sadie. Alla har de sina egna svårigheter att brottas med, känslor av utsatthet och utanförskap och upplevelser av att inte duga i jämförelse med de andra. Vid återföreningen i sorgens stund faller många masker och starka känslor tar överhanden.
Komma och gå är en fantastisk släktkrönika som spänner från 60-tal till nutid, från fattigdom, krig och svält i Biafra till de fina universiteten och de vällyckades salonger i USA och Europa. Som läsare blir man oerhörd engagerad i de olika syskonens öden, man lider med dem och irriterar sig på dem när de inte gör så kloka livsval. Framför allt är Komma och gå en mycket fängslande berättelse som håller läsaren i ett järngrepp ända till sista sidan - och stund därefter också. Läsning rekommenderas.
Andra som läst och tyckt till är Aftonbladet, Hermia, Bokmania.
Kweku Sai vaknar en tidig morgon i sitt hus i Ghana och går ut i trädgården. Där drabbas han hastigt av en hjärtinfarkt och dör inom några minuter. De sista tankarna går till hustrun och barnen som han övergav I USA många år tidigare. Kweku föddes i Ghana, men lämnade landet för att söka lyckan i USA. Han fann den hos den nigerianskfödda Fola, de fyra barnen och i sin framgångsrika karriär som kirurg. Hans liv var en sinnebild av den amerikanska drömmen tills han en dag, orättfärdigt, avskedades från arbetet. Skammen blev för stor för Kweku att hantera i familjen, han lämnade dem abrupt och när han senare ville återvända hade hustrun redan gått vidare. En familjedynamik baserad på att dölja saker, i syfte att skydda sig själv och de övriga familjemedlemmarna, dominerar i familjen och leder till att alla känner sig övergivna och isolerade. I samband med Kwekus död förändras dynamiken och familjemedlemmarna konfronteras med varandras minnen och sorg.
I Komma och gå gestaltar författaren hur avstånd, separationer och återföreningar på olika nivåer påverkar människan. Sättet att hantera relationen till det egna ursprunget, till hemlandet och till emigrantsituationen avspeglar sig i sättet att hantera relationer inom familjen. Kweku och Fola anammar den amerikanska livsstilen, satsar på akademiska framgånger och lämnar sitt förflutna bakom sig. De försöker kapa sina rötter och deras barn växer därmed upp utan den trygghet ett historiskt sammanhang ger. I krissituationer utvecklar de alla tendenser att fly i stället för att möta svårigheterna.
Först i slutet av romanen knyts berättelsen ihop och läsaren får en fördjupad förståelse av den äldste sonen Olu, tvillingarna Kehinde och Taiwo och lillasystern Sadie. Alla har de sina egna svårigheter att brottas med, känslor av utsatthet och utanförskap och upplevelser av att inte duga i jämförelse med de andra. Vid återföreningen i sorgens stund faller många masker och starka känslor tar överhanden.
Komma och gå är en fantastisk släktkrönika som spänner från 60-tal till nutid, från fattigdom, krig och svält i Biafra till de fina universiteten och de vällyckades salonger i USA och Europa. Som läsare blir man oerhörd engagerad i de olika syskonens öden, man lider med dem och irriterar sig på dem när de inte gör så kloka livsval. Framför allt är Komma och gå en mycket fängslande berättelse som håller läsaren i ett järngrepp ända till sista sidan - och stund därefter också. Läsning rekommenderas.
Andra som läst och tyckt till är Aftonbladet, Hermia, Bokmania.
Etiketter:
Bokrecensioner,
Litteratur Afrika,
Recensionsböcker
lördag 11 januari 2014
Bokbloggarnas litteraturpris 2013
Då har jag gjort min plikt för att rösta fram vinnaren av Bokbloggarnas litteraturpris 2013. Priset tilldelas författaren till den mest omtyckta bok som getts ut under året. 64 olika bloggar har i år nominerat 133 titlar och de tio med flest röster går vidare till en omröstning. Röstar gör vi som var med och nominerade förra året och röstningen pågår under januari månad. Vinnaren offentliggörs i början av februari. Bokbloggarnas litteraturpris instiftades hösten 2010 av bokbloggen Breakfast Book Club. I år nominerade jag Kolterjahn så ni kan väl gissa vem jag röstade på. Här är de tio röstbara förslagen:
Jessica Kolterjahn - Den bästa dagen är en dag av törst (Forum)
Sara Lövestam - Hjärta av jazz (Piratförlaget)
Mikael Fant - Vattnet i mars (Piratförlaget)
John Green - Förr eller senare exploderar jag (Bonnier Carlsen)
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Döden (Norstedts)
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar: 2. Sjukdomen (Norstedts)
Lena Andersson - Egenmäktigt förfarande (Natur & kultur)
Carol Rifka Brunt - Låt vargarna komma (X Publishing)
Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg - Nyckeln (Rabén & Sjögren)
Therese Söderlind - Vägen mot Bålberget (Wahlström & Widstrand)
Tidigare års vinnare:
2010 - Vyssan lull av Carin Gerhardsson
2011 - Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
2012 - Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell
Jessica Kolterjahn - Den bästa dagen är en dag av törst (Forum)
Sara Lövestam - Hjärta av jazz (Piratförlaget)
Mikael Fant - Vattnet i mars (Piratförlaget)
John Green - Förr eller senare exploderar jag (Bonnier Carlsen)
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Döden (Norstedts)
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar: 2. Sjukdomen (Norstedts)
Lena Andersson - Egenmäktigt förfarande (Natur & kultur)
Carol Rifka Brunt - Låt vargarna komma (X Publishing)
Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg - Nyckeln (Rabén & Sjögren)
Therese Söderlind - Vägen mot Bålberget (Wahlström & Widstrand)
Tidigare års vinnare:
2010 - Vyssan lull av Carin Gerhardsson
2011 - Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
2012 - Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell
Etiketter:
Litteraturpriser
fredag 10 januari 2014
Topplistan 2013
I år innehåller listan inte mindre än sex svenska romaner. Och hela sju av dem kan på olika sätt betraktas som historiska. Alla tio rekommenderas varmt.
Mãn - Kim Thúy
Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien - Mohsin Hamid
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz - Göran Rosenberg
Wolf Hall - Hilary Mantel
Viviane Élisabeth Fauville - Julia Deck
Torka aldrig tårar utan handskar (trilogin) - Jonas Gardell
Den bästa dagen är en dag av törst - Jessica Kolterjahn
Kapten Nemos bibliotek - P O Enquist
Doktor Glas - Hjalmar Söderberg
Bricken på Svartvik - Vibeke Olsson
Etiketter:
Statistik
torsdag 9 januari 2014
Distansbubblare
Jag är i Göteborg på en intressant jobbkurs och då passade jag så klart på att ringa till Anna. Och jag hade så'n tur att hennes bokcirkel hade träff ikväll. Glad i hågen, men rätt trött på regnrusket satte jag mig i en taxi och for dit. Där träffade jag diverse andra bokentusiaster, med eller utan blogg. Och hade så'n tur att jag fick ansluta mig till cirkeln lite på distans. Jättekul! Inför nästa träff jag kan närvara vid (i april) är det dessutom jag som tar fram ett urval böcker att välja cirkelbok ur. Jag hotade lite med Ulysses, men tänker nog hålla mig till något lite mindre betungande (rent fysiskt alltså). Tack Anna och alla andra bubblare för en jättetrevlig kväll!
Etiketter:
Bloggsnack
onsdag 8 januari 2014
Jorden Runt IV - Amerika
Det är hög tid att dra vidare. Denna sista reseetapp innehåller ett par klassiker och en barnbok från USA samt två något mer surrealistiska böcker från Sydamerika. Hoppas att något faller er i smaken. Som vanligt skriver jag ett inlägg i slutet av månaden där jag vill att ni ska posta era länkar.
Neil Gaiman - Coraline (USA)
Coraline är en modern klassiker inom fantasy. Den har ibland jämförts med Alice i underlandet. Den lilla flickan Coraline och hennes föräldrar flyttar in i ett konstigt hus. Där bor miss Spink och miss Forcible, en gammal som tränar en muscirkus ingen får se. Och så finns en dörr som kanske inte leder någonstans. Men när Coraline tittar efter hamnar hon i en spegelvärld. där träffar hon en kvinna som presenterar sig som hennes "andra mamma". Hon vill att Coraline ska stanna... för evigt. Neil Gaimans ungdomsbok förtrollar och skrämmer läsare i alla åldrar.
F Scott Fitzgerald - Det sällsamma fallet Benjamin Button (USA)
F. Scott Fitzgerald hör till en av 1900-talets största amerikanska författare och hans roman Den store Gatsby är ständigt aktuell. I novellen Det sällsamma fallet Benjamin Button ger oss Fitzgerald en fascinerande historia om Benjamin Button, som lever ett bokstavligen bakvänt liv. Novellen publicerades första gången 1922 och har inte funnits på svenska tidigare, även om nog många är bekanta med den surrealistiska berättelsen genom regissören David Finchers film från 2008.
Sylvia Plath - Glaskupan (USA)
År 1953 vinner 19-åriga Esther Greenwood en tävling där priset är en månads vistelse i New York i en damtidnings regi. Den unga flickan ser klarögt på den mondäna värld hon hamnar i och beskriver träffande de evenemang hon får bevista och de människor hon möter. Hemkomsten till det sommarvarma Boston blir en chock. Esther får veta att hon inte har kommit in på den författarkurs hon sökt till. Hon gör ett självmordsförsök och förs till mentalsjukhus. En lång kamp mellan hennes framgångsrika dagsljusjag och hennes ångestfyllda nattjag har börjat. Glaskupan som bara i Sverige tryckt i över 100 000 exemplar, har blivit en hel generations kultbok. Den kom första gången på svenska 1974.
Machado de Assis - Vansinnesläkaren (Brasilien)
Den nyutexaminerade doktorn och vetenskapsmannen Simão Bacamarte kommer tillbaka till sin lilla födelstad Itaguaí för att där hänge sig åt den medicinska vetenskapen. Han börjar sortera stadens befolkning i "sjuka" och "kloka" och startar en anstalt för behandling av stadens "dårar", där så småningom majoriteten av det lilla samhällets befolkning sitter inlåst - allt för samhällets bästa.
Vansinnesläkaren kan betraktas antingen som en kortroman eller en lång novell. Berättelsen skildrar vad en blind vetenskapstro kan leda till och väcker frågor om vem som är klok, vem som är vansinnig och om vem som har makt i samhället. Den är en både tragisk och komisk satirisk berättelse om psykiatrin som vetenskap under 1800-talet, samtidigt som jämförelser kan göras med t ex maktsituationen i diktaturer världen över.
Jorge Luis Borges - Fiktioner (Argentina)
En klassisk, epokgörande modern spanskspråkigamerikansk bok. Nu för första gången på svenska i komplett skick. "Jag har mötet mellan en spegel och en encyklopedi att tacka för upptäckten av Uqbar", skriver Jorge Luis Borges om det dittills okända landet i "Tlön, Uqbar, Orbis Tertius" som ingår i hans klassiska samling Fiktioner från 1944. Med hjälp av sin litterära uppfinning, den fiktiva essän, skapar Borges en till synes oändligt utförlig text på ett par sidor bara. Borges som i svensk översättning alltid antologiserats sönder presenteras nu på svenska med en av sina originalböcker.
Neil Gaiman - Coraline (USA)
Coraline är en modern klassiker inom fantasy. Den har ibland jämförts med Alice i underlandet. Den lilla flickan Coraline och hennes föräldrar flyttar in i ett konstigt hus. Där bor miss Spink och miss Forcible, en gammal som tränar en muscirkus ingen får se. Och så finns en dörr som kanske inte leder någonstans. Men när Coraline tittar efter hamnar hon i en spegelvärld. där träffar hon en kvinna som presenterar sig som hennes "andra mamma". Hon vill att Coraline ska stanna... för evigt. Neil Gaimans ungdomsbok förtrollar och skrämmer läsare i alla åldrar.
F Scott Fitzgerald - Det sällsamma fallet Benjamin Button (USA)
F. Scott Fitzgerald hör till en av 1900-talets största amerikanska författare och hans roman Den store Gatsby är ständigt aktuell. I novellen Det sällsamma fallet Benjamin Button ger oss Fitzgerald en fascinerande historia om Benjamin Button, som lever ett bokstavligen bakvänt liv. Novellen publicerades första gången 1922 och har inte funnits på svenska tidigare, även om nog många är bekanta med den surrealistiska berättelsen genom regissören David Finchers film från 2008.
Sylvia Plath - Glaskupan (USA)
År 1953 vinner 19-åriga Esther Greenwood en tävling där priset är en månads vistelse i New York i en damtidnings regi. Den unga flickan ser klarögt på den mondäna värld hon hamnar i och beskriver träffande de evenemang hon får bevista och de människor hon möter. Hemkomsten till det sommarvarma Boston blir en chock. Esther får veta att hon inte har kommit in på den författarkurs hon sökt till. Hon gör ett självmordsförsök och förs till mentalsjukhus. En lång kamp mellan hennes framgångsrika dagsljusjag och hennes ångestfyllda nattjag har börjat. Glaskupan som bara i Sverige tryckt i över 100 000 exemplar, har blivit en hel generations kultbok. Den kom första gången på svenska 1974.
Machado de Assis - Vansinnesläkaren (Brasilien)
Den nyutexaminerade doktorn och vetenskapsmannen Simão Bacamarte kommer tillbaka till sin lilla födelstad Itaguaí för att där hänge sig åt den medicinska vetenskapen. Han börjar sortera stadens befolkning i "sjuka" och "kloka" och startar en anstalt för behandling av stadens "dårar", där så småningom majoriteten av det lilla samhällets befolkning sitter inlåst - allt för samhällets bästa.
Vansinnesläkaren kan betraktas antingen som en kortroman eller en lång novell. Berättelsen skildrar vad en blind vetenskapstro kan leda till och väcker frågor om vem som är klok, vem som är vansinnig och om vem som har makt i samhället. Den är en både tragisk och komisk satirisk berättelse om psykiatrin som vetenskap under 1800-talet, samtidigt som jämförelser kan göras med t ex maktsituationen i diktaturer världen över.
Jorge Luis Borges - Fiktioner (Argentina)
En klassisk, epokgörande modern spanskspråkigamerikansk bok. Nu för första gången på svenska i komplett skick. "Jag har mötet mellan en spegel och en encyklopedi att tacka för upptäckten av Uqbar", skriver Jorge Luis Borges om det dittills okända landet i "Tlön, Uqbar, Orbis Tertius" som ingår i hans klassiska samling Fiktioner från 1944. Med hjälp av sin litterära uppfinning, den fiktiva essän, skapar Borges en till synes oändligt utförlig text på ett par sidor bara. Borges som i svensk översättning alltid antologiserats sönder presenteras nu på svenska med en av sina originalböcker.
Etiketter:
Jorden Runt,
Litteratur Nordamerika,
Litteratur Sydamerika
tisdag 7 januari 2014
En bit in i Komma och gå
Jag läser Komma och gå av Taiye Selasi med stort engagemang. Inledningsvis fann jag boken lite svår att komma in i (sannolikt mestadels p g a att jag läste korta snuttar), men nu, en tredjedel in, är jag helt fast. Jag blir berörd av de olika personernas upplevelser, jag irriterar mig på dem när de gör tokiga livsval och jag sörjer med dem. Dessutom tycker jag mycket om miljöbeskrivningarna och en del lite udda karaktärer. Den här romanen har potential att hamna på 2014 års bästalista.
Etiketter:
Litteratur Afrika,
Recensionsböcker
måndag 6 januari 2014
Månadssummering - December 2013
# Det tysta köket - Lars Lerin
# Frid på jorden - Selma Lagerlöf
# Livläkarens besök - P O Enquist
# Ulysses - James Joyce
# Sorgfjäril - Ingelin Angerborn
# Flickan på tavlan - Rebecka Åhlund
# Medea - Euripides
# Spöket på Canterville - Oscar Wilde
# Nyckeln - Bergmark Elfgren/Strandberg
# Övertalning - Jane Austen
Det blev en blandad kompott under årets sista månad.
Lerins lilla ljudbok är helt enkelt underbar!
Både Sorgfjäril och Flickan på tavlan är magisk realism för slukaråldern. Flickan på tavlan innehåller dock en ovanlig svärta med ämnen som alkoholism och barnmisshandel. Båda är mycket välskrivna och läsvärda om än olika i "mysighetsgrad".
Författarna lyckades fantastisk bra med konststycket att knyta ihop allt i Nyckeln. Och jorden bestod!
Det blev flera klassiker lästa, tunnast var Selmas Frid på jorden, tjockast Ulysses. Otäckast var Medea. Överraskande bra var Övertalning, min favoritausten hittills.
# Frid på jorden - Selma Lagerlöf
# Livläkarens besök - P O Enquist
# Ulysses - James Joyce
# Sorgfjäril - Ingelin Angerborn
# Flickan på tavlan - Rebecka Åhlund
# Medea - Euripides
# Spöket på Canterville - Oscar Wilde
# Nyckeln - Bergmark Elfgren/Strandberg
# Övertalning - Jane Austen
Det blev en blandad kompott under årets sista månad.
Lerins lilla ljudbok är helt enkelt underbar!
Både Sorgfjäril och Flickan på tavlan är magisk realism för slukaråldern. Flickan på tavlan innehåller dock en ovanlig svärta med ämnen som alkoholism och barnmisshandel. Båda är mycket välskrivna och läsvärda om än olika i "mysighetsgrad".
Författarna lyckades fantastisk bra med konststycket att knyta ihop allt i Nyckeln. Och jorden bestod!
Det blev flera klassiker lästa, tunnast var Selmas Frid på jorden, tjockast Ulysses. Otäckast var Medea. Överraskande bra var Övertalning, min favoritausten hittills.
Etiketter:
Statistik
söndag 5 januari 2014
Alfhild Agrell, studier och sällskap
Glädjande nog tycks Agrell uppmärksammas mer och mer. Läs gärna den här finfina artikeln om hennes relativt nybildade litterära sällskap. Dessutom kommer, enligt förlaget Atrium, Ingeborg Nordin Hennels efterlängtade och välillustrerade populärbiografi om Alfhild Agrells liv och verk ut under våren. Den ser jag fram emot att läsa.
Etiketter:
Dramatik,
Klassiker,
Klassiska kvinnor,
Litteraturstudier
lördag 4 januari 2014
Utmaningar i mängder
Vi är flera som har liknande läsintressen i bokbloggosfären, därför finns det nu (minst) tre läsutmaningar med liknande teman. Fördelen är så klart att man kan läsa samma böcker i dem. Kanske blir detta året då jag lyckas fullfölja utmaningarna?
Anna har startat en Världsutmaning och som bloggambassadör för Bokmässan 2014 administrerar hon gruppen Vardagsrum för världslitteratur på Bokmässans Community. Där kommer det att snackas massor om all världens litteratur, se till att bli medlem du också.
Även Hanna är bloggambassadör i år och hon och jag har båda lanserat liknande utmaningar. Så då passar vi naturligtvis på att delta i varandras. Hannas utmaning handlar om att läsa klassiska kvinnor, framför allt de titlar som finns i den feministiska litteraturkanon hon sammanställde förra året. De lästa böckerna diskuteras på Hannas blogg Feministbiblioteket och i gruppen Feministisk litteratur på Bokmässans Community.
Min egen utmaning är en kombination av Annas och Hannas med tillägget att böckerna redan ska finnas i min bokhylla. Alla är givetvis varmt välkomna att diskutera böcker av Världens kvinnor på min blogg i samband med att jag skriver inlägg om de böcker jag läst.
Anna har startat en Världsutmaning och som bloggambassadör för Bokmässan 2014 administrerar hon gruppen Vardagsrum för världslitteratur på Bokmässans Community. Där kommer det att snackas massor om all världens litteratur, se till att bli medlem du också.
Även Hanna är bloggambassadör i år och hon och jag har båda lanserat liknande utmaningar. Så då passar vi naturligtvis på att delta i varandras. Hannas utmaning handlar om att läsa klassiska kvinnor, framför allt de titlar som finns i den feministiska litteraturkanon hon sammanställde förra året. De lästa böckerna diskuteras på Hannas blogg Feministbiblioteket och i gruppen Feministisk litteratur på Bokmässans Community.
Min egen utmaning är en kombination av Annas och Hannas med tillägget att böckerna redan ska finnas i min bokhylla. Alla är givetvis varmt välkomna att diskutera böcker av Världens kvinnor på min blogg i samband med att jag skriver inlägg om de böcker jag läst.
Etiketter:
Läsutmaningar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)