fredag 6 februari 2009

Recensionsböcker

Nu har det ramlat in nya recensionsböcker i brevlådan och det är ju alltid uppskattat. När jag bloggat ett tag fick jag klart för mig att man kunde fråga förlagen om de ville bidra med böcker i utbyte mot recensioner. Först kände jag mig lite väl outbildad (inom området) och okunnig, men tog mod till mig och kontaktade ett par förlag. Och responsen var långt mer positiv än jag vågat hoppas på. Mattias på Piratförlaget var mycket uppmuntrande i ett trevligt mail och jag vill passa på att berätta att bokbloggare är välkomna att beställa recensionsböcker från dem. Även Ordfront har ett system som gör det enkelt att beställa böcker från dem. Kabusa Böcker var det första förlag jag fick recensionsexemplar från, de har bl a mycket läsvärda barnböcker. Från Alfabeta, Forum, Brombergs och Ord & Visor har jag fått trevliga svar och många bra böcker. En del andra förlag har däremot varit mindre beredvilliga att svara och bidra med böcker.

Innan jag valde att be förlagen om böcker funderade jag en del kring hur det skulle påverka mig. Måste man skriva positiva recensioner bara för att man fått böckerna? Nej, naturligtvis inte. Däremot anser jag att man åtar sig att faktiskt skriva ihop något med seriöst innehåll, i gengäld för böckerna. En förutsättning för mig är givetvis att jag bara recenserar de böcker jag har lust att läsa. Eftersom jag väljer dem själv, är det ju sannolikt så att jag kommer att ha positiva saker att säga om böckerna.

Varför ger då förlagen bort böcker till oss "lekmän"? För att vi når ut, så klart. De flesta böcker jag köpte under förra året (och det var ju en del) hade jag läst om i bloggar. Så systemet med recensionsböcker gagnar nog oss alla :-)

5 kommentarer:

  1. Eg er med i eit arrangement kor vi inviterer forfattarar til å komme til scene-intervju og opplesing av tekster og eg har også blitt forundra over kor positive forlaga er til å sende ut eksemplar til intervjuarar. Det er vel god marknadsføring for dei - ei bok kostar gjerne eit par hundrelappar, medan ei avisannonse kostar mange tusen.

    SvaraRadera
  2. Ballt, jag trodde att förlagen skulle vara långt mer restriktiva med sådant och att den där "Amberville"-kuppen som var för ett par år sedan snarare var ett undantag vad det gäller recensioner och bloggar. Då kanske det kan vara värt att fråga förlagen ändå, i och med att jag ändå skriver en hel del om litteratur... Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är säkerligen klokt att marknadsföra sig bland bokbloggsläsare, vi konsumerar ju en hel del litteratur.


    "Amberville"-kuppen, vet jag inte vad det är, har bara bloggat ett halvår själv. Berätta mer!

    SvaraRadera
  4. Amberville av Tim Davys marknadsfördes framförallt genom att de 100 (?) mest lästa bokbloggarna i Sverige kontaktades ett par månader i förväg och den recenserades och diskuterades friskt långt innan den släpptes. Om det hjälpte den i försäljningen vet jag dock inte, för jag har inte fått någon ny förfrågan om recension till del 2. :)

    SvaraRadera
  5. Tack för info Martin, intressant marknadsföring :-)

    SvaraRadera